Persona – pojęcie doskonale znane marketingowcom i wszystkim tym, którzy chcą dotrzeć swoimi działaniami do konkretnej grupy odbiorców. Kierowane contentu w postaci reklamy (czy każdego innego przekazu) do wszystkich jest nieefektywne. W tym celu tworzy się personę – możliwe najbardziej realistyczną charakterystykę „typowego” klienta. Jest to wypadkowa cech, które posiadają przedstawiciele danej grupy docelowej. Kiedy wiadomo, kim jest klient-odbiorca. Jak zarabia na życie, jak spędza wolny czas, co lubi, czy ma rodzinę, itp. Wtedy oczywiste staje się, jakie treści do niego kierować oraz poprzez, jakie kanały najlepiej się z nim komunikować. Zaprojektowanie persony to zebranie wielu informacji i posegregowanie ich w odpowiednie kategorie. Można ułatwić sobie wykonanie tego zadania, sięgając po intuicyjny kreator online. Polecamy przyjrzeć się bliżej trzem: ‘Make My Persona’, ‘Persona Mapping Tool’ i ‘Persona’.
Persona jest niezbędnym elementem strategii content marketingowej. Jej efekty w dużej mierze będą uzależnione od tego, na ile rzetelnie podejdziemy do zdefiniowania persony.
W teorii zadanie wydaje się proste. Najczęściej mamy już usługę czy produkt, a dopiero potem przychodzi czas na przygotowanie kampanii. W związku tym, grupa docelowa powinna być już określona, „przetestowana”. Wystarczy więc „tylko” wybrać jej reprezentanta bądź reprezentantów i odpowiednio scharakteryzować, by wiadomo było, do kogo kierować np. przekaz reklamowy. W praktyce ten przepis często nie działa. Dlaczego?
Powodów jest wiele. Marki co jakiś czas wypuszczają na rynek nowe produkty, które jeszcze nie zostały przetestowane przez klientów. Chcą dotrzeć do tych obecnych, ale również zdobyć nowe grono „fanów”. Trendy konsumenckie zmieniają się częściej, niż firmy zmieniają swoje strategie biznesowe. To tylko początek listy powodów.
Jeżeli więc w tworzeniu persony nie można opierać się wyłącznie na tym, co marka już wie o swojej grupie docelowej. Można sięgnąć np. do danych sprzedażowych, demograficznych czy statystycznych. Jednak przeanalizowanie „surowych” danych to zaledwie dobry początek.
Weźmy pod uwagę przykład. Z danych dowiadujemy się, że aż 75% osób w wieku 30-35 lat chodzi do kina przynajmniej dwa razy w miesiącu. W kontekście produktu, który chcemy sprzedać, ważniejsza może być odpowiedź na pytanie! Dlaczego pozostałe 25% tego nie robi i kim są ci ludzie? Dlaczego podejmują takie, a nie inne decyzje?
W wykreowaniu persony chodzi o wczucie się w potencjalnego klienta – odbiorcy treści reklamowych
(i każdego innego dedykowanego przekazu): zrozumienie jak myśli, co nim kieruje, przy podejmowaniu konkretnych decyzji zakupowych, co na niego wpływa. Musimy poczuć się jak scenarzysta serialu, który tworzy poszczególne postaci fabuły. Musimy odpowiedzieć sobie na serię pytań dotyczących naszej persony – im jest ich więcej i są bardziej szczegółowe – tym lepiej. Te must-have to:
Aby dodatkowo urzeczywistnić personę, nad którą pracujemy, nadajemy jej awatara, czyli przypisujemy zdjęcie, które ją najlepiej przedstawia. Możemy dodać więcej grafik i skojarzeń, które będą jak najlepiej i najpełniej opisywać świat naszego „idealnego” klienta.
Oczywiście, personę można stworzyć na „kartce papieru” w Wordzie lub rozpisać na białej tablicy. Ale można też skorzystać z programów i aplikacji, które nam w tym pomogą. Ułatwiają kategoryzowanie wszystkich niezbędnych informacji i podpowiadają, o jakie szczegóły warto uzupełnić przygotowywaną charakterystykę, aby persona jak najlepiej zadziałała w strategii content marketingowej.
Proste i intuicyjne narzędzie. Pozwala na stworzenie buyer-persony (czyli „idealnego kupującego”) w 7 prostych krokach. Należy jedynie podążać za podpowiedziami.
Zaczynamy od wyboru imienia i awatara dla naszej persony – plusem jest pokaźna baza realistycznych zdjęć. W następnym kroku odpowiadamy na pytania związane z demografią (wiek, pochodzenie, zamieszkania, sytuacja rodzinna). Dalej określamy życie zawodowe (jaką pracę wykonuje) i plany dotyczące dalszej kariery (o jakiej pracy marzy) tworzonej persony. Opisujemy zwyczaje zakupowe naszego „bohatera”, to jak lubi spędzać wolny czas i w jaki sposób zdobywa potrzebne mu informacje. Ważne są również pytania o konsumowanie treści widniejących w sieci.
Źródło: https://www.hubspot.com/make-my-persona
Przez cały proces system podpowiada, na czym polega dany krok i dlaczego jest ważny w tworzeniu persony. Pozwala na wygenerowanie estetycznego szablonu buyer-persony, który możemy uzupełnić np. o własne dane marketingowe i dodatkowe kategorie. I warto się na to zdecydować, bo wydaje się, że w wersji podstawowej, w proponowanym schemacie jest za mało pytań o życie osobiste i preferencje persony.
Źródło: https://www.hubspot.com/make-my-persona
To nieco bardziej rozbudowane narzędzie służące nie tylko do mapowania persony, ale również do tworzenia wizualizacji kompletnych ‘customer journey’ i innych kluczowych interesariuszy marki.
Zaczynamy od działania na prostym szablonie, który można rozbudowywać krok po kroku i dopasowywać do swoich potrzeb. Opcja, która zwróciła moją szczególną uwagę, to możliwość dodawania cytatów do tworzonych person. To pozwala na wczucie się w sytuację i zrozumienie naszego modelowego klienta, a zdaniem twórców aplikacji to klucz do sukcesu.
Narzędzie podpowiada, w których sekcjach opisu persony można dodać zewnętrzne dane i które wnioski z analiz mają wspólny mianownik. Dzięki temu otrzymujemy pogłębiony wgląd w naszą personę, ale bez popadania w ograniczające stereotypy. Gotowym projektem persony możemy podzielić się z członkiem zespołu lub pobrać do pliku zewnętrznego.
Źródło: https://www.smaply.com
Docenić należy również schemat pytań dotyczących naszej persony, na które musimy odpowiedzieć
– zdecydowanie bardziej rozbudowany niż w przypadku platformy ‘Make My Persona’. Sekcje „oczekiwania” czy „motto życiowe” zmuszają do myślenia i dobrze! Każda dodatkowa analiza wzbogaca tworzoną personę.
Mamy 2024 rok i dlatego nie można nie wspomnieć o narzędziu do tworzenia person, które jest napędzane przez sztuczną inteligencję. Od pozostałych rozwiązań różni się również tym, że przede wszystkim pozwala zrozumieć zachowania użytkowników sieci i kupujących online.
Za pomocą ‘Persony’ możemy w krótkim czasie wygenerować wiele person jednocześnie, dokonać szczegółowej kategoryzacji klientów wedle interesujących nas kryteriów. Jest to możliwe dzięki wielopoziomowej i krzyżowej analizie danych wykonanej przez AI. Dane te pochodzą z różnych źródeł: pierwsza kategoria – dane „własne”, czyli dane ze strony internetowej/sklepu online firmy, uzupełnione o CRM czy wnioski z ewentualnie wcześniej przeprowadzanych ankiet. Druga kategoria to dane zewnętrzne, czyli wpisy obecnych i potencjalnych klientów pozostawiane na platformach społecznościowych, forach internetowych, recenzje zamieszczane na dedykowanych stronach konsumenckich.
Jak zostało zaznaczone – tworzenie postaci klienta „idealnego” wymaga jednak czegoś więcej niż „tylko” przeanalizowania danych, dlatego można więc wątpliwość czy ‘Persona’ jest przydatna? Gdzie ta empatia
i wczucie się kupującego? Na tym właśnie polega „magia” ( a tak naprawdę szybkość działania i moc obliczeniowa) AI. System błyskawicznie i „samodzielnie” dochodzi do wniosków na temat trendów konsumenckich i zachowań kupujących w sieci. Pojedynczemu człowiekowi czy nawet całemu zespołowi agencji marketingowej zajęłoby to zdecydowanie więcej czasu, a być może i tak nie udałoby się dostrzec wszystkich istotnych zależności.
Wnioskiem analizy systemu jest gotowa persona. Uzyskujemy jej dokładny opis: dane demograficzne, hobby i zainteresowania, cele życiowe oraz zawodowe, ale również charakterystykę emocjonalną i wiele innych informacji, łącznie z tym, jak wygląda customer journey naszego „idealnego” klienta, co kupuje w sieci, a nawet to, jak często zdarza mu się porzucać wózek zakupowy i z jakiego powodu.
Źródło: https://www.delve.ai/
Wygenerowane persony są automatycznie uaktualniane (dzięki aktualizacji danych), a to pozwala dokonywać ważnych updatów w podejmowanych decyzjach dotyczących marketingu.
Źródło: https://www.delve.ai/
Opisane narzędzia i wiele innych podobnych, dostępnych na rynku (lista tylko tych najbardziej popularnych liczy blisko 40 aplikacji desktopowych i platform online) POMAGAJĄ w tworzeniu person, ale nie zastąpią marketingowca. Nawet rozwiązania oparte o AI nie stworzą persony bez „pomocy” człowieka. Ufff…😉
System przeprowadza przez cały proces pracy nad personą, zadając konkretne pytania, ale odpowiedzi nie mogą być przypadkowe. Muszą być oparte na wiedzy pochodzącej z wielu źródeł. Chodzi o znajomość trendów konsumenckich, zmian demograficznych zachodzących w społeczeństwie, dogłębną i szeroką wiedzę na temat zachowań użytkowników sieci (w tym oczywiście social mediów). Zupełnie oddzielną kategorię „źródła” stanowią dane, którymi dysponujemy (m.in. dane sprzedażowe, wnioski badań ilościowych i jakościowych, w których brali udział przedstawiciele grupy docelowej, zewnętrzne dane statystyczne). Trzeba wiedzieć, jak ich użyć i…, których danych użyć, bo nie wszystkie informacje będą przydatne w określeniu persony.
Dlatego sięgając po narzędzie do tworzenia persony, należy pamiętać, że ułatwia ono wykonanie zadania, ale tylko do pewnego stopnia. System trzeba zasilić odpowiednimi informacjami. Nie jest to może wniosek, który chciał_ś przeczytać, rozpoczynając lekturę tego tekstu, ale to dobra informacja dla marketingowców – bez Waszego doświadczenia i know-how się nie obejdzie.
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb i pokażemy, jak skutecznie marketing i zaplanowana komunikacja wpływa na postrzeganie marki, jej wizerunek oraz sprzedaż w biznesie. Zapytaj, co dokładnie możemy dla Ciebie zrobić.
Brandpeak Sp. z o.o.
Brandpeak to agencja social media, marketingu w internecie i public relations. Stawiamy na unikalne połączenie doświadczenia i wiedzy. Nasi specjaliści precyzyjnie planują i z sukcesem wdrażają kampanie i projekty marketingu internetowego, digital PR i w mediach społecznościowych.
Wykorzystujemy różnego rodzaju narzędzia marketingu online, takie jak content marketing (marketing treści), influencer marketing, performance marketing, PPC, e-mail marketing. Ofertę uzupełniają usługi agencji social media oraz reklama. Prowadzimy media społecznościowe, a reklama na Facebooku czy platformach takich jak Instagram i LinkedIn to nasz konik. Potwierdzą to nasi klienci!
Poprzez nasze działania chcemy budować świadomość marek, wspierać tworzenie silnych brandów, kreować i podtrzymywać pozytywny wizerunek i utrzymywać pozytywną reputację. Robimy to poprzez PR - prowadzenie kampanii public relations, analiz, budowanie i utrzymywanie relacji z mediami, prowadzenie biur prasowych naszych klientów.
Nie można nas zaszufladkować i powiedzieć tylko: agencja public relations, agencja social media, agencja reklamowa czy agencja kreatywna czy agencja marketingowa. Nie chcemy wierzyć, że jesteśmy jak inne agencje! Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy kompleksową agencją marketingową, która dobiera narzędzia marketingowe w zależności od rodzaju celów, które mamy zrealizować: poprawa wizerunku, budowanie świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, dotarcie do nowych klientów i grup docelowych i wiele, wiele innych. Wiemy, jak są one ważne i jak mogą wspierać wzrost Twojego biznesu. Tak kompleksowe działanie zapewnia najlepsza agencja marketingowa działająca dla klientów w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Agencja social media. Agencja PR. Agencja marketingowa. Brandpeak.pl Agencja PR warszawa, łódź, agencja social media warszawa, łódź, agencja marketingowa warszawa, łódź.