en_GBpl_PL

Agencja marketingowa – dlaczego warto zdecydować się na współpracę

Co agencja marketingowa może wnieść do Twojej firmy? Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z nią. Co o tej współpracy powinieneś wiedzieć i jak wybrać taką, która pomoże Ci zrealizować Twoje cele biznesowe? Odpowiedzi na te pytania zyskasz w poniższym tekście.

Agencja marketingowa. Zacznijmy od opowieści…

Na potrzeby tego tekstu wyobraźmy sobie przedsiębiorcę, który zajmuje się sprzedażą butów. Przez lata sprzedawał je w stacjonarnym osiedlowym sklepiku. Klienci, głównie znajomi, odwiedzali go często i chętnie, bo jakość produktów, które sprzedawał, była wysoka, a ceny bardzo przystępne.

Na osiedlu otwarto jednak nowy sklep – nowocześniejszy, większy i z o wiele szerszym asortymentem. Ściągają do niego nie tylko mieszkańcy z osiedla, ale właściwie z całego miasta i okolic! Nawet ci, których nasz bohater uznawał za stałych i najbardziej zaufanych klientów, wolą udać się do nowego miejsca. Większy wybór, taniej, a poza tym – mają sklep internetowy!

Sprzedawca postanawia się dokształcić i nadrobić wszystkie zaległości. Czyta o marketingu w internecie. Na początku się w tym gubi, ale porządkuje swoją wiedzę i wszystko z czasem zaczyna wydawać się bardzo proste.

W końcu przedsiębiorca tworzy profile sklepu w mediach społecznościowych i sklep internetowy, a ponadto własnoręcznie koordynuje kampanie reklamowe. Wkrótce sprzedaż zauważalnie wzrasta. Nasz sprzedawca nieustannie szuka jednak nowych pomysłów, jak przyciągnąć do siebie kolejnych klientów, ale zajmuje mu to coraz więcej czasu. Na sugestię, żeby zatrudnił kogoś do pomocy, obrusza się – przecież to zbędny koszt!

W końcu bohater historyjki zaniedbuje inne aspekty prowadzenia swojej działalności. Zapomina o zapłaceniu faktur, wysyła paczki z opóźnieniem, a na domiar złego staje się opryskliwy dla ostatniej garstki klientów sklepu stacjonarnego. W sieci pojawia się coraz więcej negatywnych opinii na temat jego sklepu. Jedni piszą o pomylonych zamówieniach, inni o nieuprzejmym sprzedawcy, a jeszcze inni o tym, że właściciel sklepu nie jest godny zaufania, bo nie płaci faktur i zalega z płatnościami…

Agencja marketingowa – dlaczego jej potrzebujesz?

Choć to tylko fikcyjna historyjka, płynie z niej autentyczny – i bardzo ważny – morał. Po pierwsze – bohater-samouk podjął słuszną walkę o pozyskanie nowych klientów. Zrozumiał bowiem, że bez marketingu i szeroko rozumianych działań marketingowych nie wybije się na tle konkurencji. A sama wysoka jakość produktów nie wystarczy, jeśli nie zostaną one odpowiednio wypromowane i wyeksponowane. Chwała mu za to, że zrozumiał, jak istotną rolę odgrywa marketing i podjął w tym celu działania.

Jednak z drugiej strony – bohater nie wziął pod uwagę, że w miarę rozrastania się biznesu i wzrostu sprzedaży działania w pojedynkę po prostu przestały wystarczać. Marketing jest bowiem bardzo złożoną dziedziną, wymagającą ciągłych działań na wielu płaszczyznach, ogromnej uwagi i – bardzo często – współpracy zespołowej. Sprzedawca, którego dotyczyła powyższa opowiastka, błędnie założył, że ze wszystkim da sobie radę sam i wszystko „jakoś się ułoży”. Nie wziął pod uwagę, że wzrost sprzedaży i liczby zamówień będzie jednocześnie oznaczał, że będzie czekać go więcej pracy. Czasem bowiem – zamiast absorbować czas i zasoby w zdobycie określonej wiedzy czy doświadczenia – warto zdecydować się na powierzenie usług komuś, kto już nimi dysponuje i potraktować je jako inwestycję, a nie zbędny koszt.

Tutaj barwna historyjka się kończy, ale to dopiero początek wyjaśnień, dlaczego warto zdecydować się na współpracę z agencją marketingową. Chętnie opowiemy Ci o niej zdecydowanie więcej i wyjaśnimy Twoje wątpliwości na temat tego, dlaczego warto zatrudnić agencję marketingową. Zacznijmy od najważniejszej kwestii – a więc tego, czym właściwie agencja marketingowa jest…

Od agencji reklamowych do marketingowych

Jeszcze do niedawna hasło „agencja marketingowa” było utożsamiane z tym, za co uchodziła agencja reklamowa. Czyli firmą, która zajmowała się przygotowywaniem różnego rodzaju gadżetów reklamowych, oklejaniem samochodów czy billboardów, przygotowywaniem projektów graficznych czy opracowywaniem niestandardowych pomysłów na działania promocyjne w różnych kanałach, najczęściej offline.

To jednak zdecydowanie błędne przekonanie. Tak jak reklama i marketing nie są tym samym (bo reklama jest zaledwie jednym z elementów wchodzących w skład marketingu), tak agencja reklamowa stanowi jeden z licznych przykładów działalności agencji marketingowej. Bardzo często obszary działalności wymienionych i omawianych niżej agencji mocno się przenikają, a zakres obsługi i świadczeń proponowanych przez dwie różne agencje tego samego typu może się diametralnie różnić. Należy zatem przyjąć, że zaproponowana poniżej klasyfikacja jest czysto umowna, ale nie ostateczna.

Różne rodzaje agencji marketingowych

Jak to więc często bywa w marketingu – termin „agencja marketingowa” jest pojęciem bardzo pojemnym. Gdybyśmy spróbowali je uprościć i zredukować do tego, co najważniejsze, w największym skrócie powiedzielibyśmy, że agencja marketingowa to firma, do której można outsource’ować (delegować) usługi i działania związane z marketingiem, a więc – co za tym idzie – ze wsparciem w obszarze promocji i sprzedaży w przedsiębiorstwie.

Rodzaje agencji marketingowych

Agencja reklamowa – co robi?

Tradycyjna agencja reklamowa

Ten termin możemy rozumieć dwojako. Po pierwsze agencja reklamowa może być organizacją, kojarzoną z tworzeniem i realizacją różnego rodzaju reklam za pomocą różnych narzędzi i kanałów. Agencja reklamowa według pierwszej z definicji może zatem przygotowywać projekty graficzne ulotek, broszur, plakatów czy billboardów, zajmować się kolportażem tych ulotek, realizować tzw. działania marketingowe typu outdoor czy projektować i wykonywać stoiska czy wystawy, przeznaczone np. na branżowe targi. To typ działań marketingowych, które dziś moglibyśmy uznać za marketing „tradycyjny” lub „offline”, funkcjonujący poza cyfrową przestrzenią.

Agencja reklamowa (performance)

Z drugiej strony termin agencja reklamowa może też oznaczać firmę, która specjalizuje się w tzw. performance marketingu, czyli opiece nad płatnymi kampaniami reklamowymi typu PPC w sieci na platformach takich jak Facebook Ads, Instagram Ads, Google Ads czy LinkedIn Ads. Planowanie, prowadzenie i ewentualna optymalizacja takich kampanii oraz zarządzanie ich budżetem ma na celu osiągnięcie jak największego zwrotu poniesionych nakładów za reklamę, zwiększenie konwersji (oczekiwanych przez klienta działań wykonanych przez odbiorcę) i pozyskanie tzw. leadów sprzedażowych (osób potencjalnie zainteresowanych produktem lub usługą).

Agencja social media – czym się zajmuje?

Jak sama nazwa wskazuje agencja social media specjalizuje się w mediach społecznościowych i to przede wszystkim na tym polu wspiera ona swoich klientów. Poprzez wsparcie rozumiemy tu zapewnienie klientom obecności na wybranych mediach społecznościowych. Najczęściej te media społecznościowe to Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Twitter oraz LinkedIn, Pinterest. Dobra agencja social media odpowiada za tworzenie lub realizację strategii komunikacji, zarządzanie profilami ich marek, monitorowanie ich profili i całych mediów społecznościowych, tworzenie contentu dedykowanego mediom społecznościowym (najczęściej w postaci precyzyjnie zaproponowanego harmonogramu), ale również odpowiadanie na wiadomości czy reagowanie, moderowanie komentarzy, organizowanie konkursów czy tworzenie tzw. RTM-ów – szybkich, spontanicznych i kreatywnych reakcji marki na bieżące wydarzenia.

Agencja social media zajmuje się też planowaniem i realizacją działań płatnych. A to wymaga znajomości narzędzi reklamowych Facebooka i Instagrama, YouTube’a, TikToka czy LinkedIn. Dodatkowo agencja social media niejako przejmuje więc obowiązek wspierania działań promocyjnych i sprzedażowych marki poprzez media społecznościowe. Wszystko po to by za pomocą przemyślanych i angażujących treści docierać do interesującej klienta grupy docelowej albo jeszcze szerszej grupy odbiorców i utrwalić w ich wyobrażeniu pozytywny wizerunek marki.

Agencja marketingu internetowego / Agencja digital

Agencja digital skupia się na realizowaniu działań marketingowych, promocyjnych i sprzedażowych w szeroko rozumianym cyfrowym środowisku. Łączy ona po trochu kompetencje agencji specjalizującej się w social mediach z agencją performance, rozszerzonej o marketing internetowy. Może ona bowiem tworzyć, koordynować i prowadzić kampanie reklamowe w internecie. A takż, prowadzić media społecznościowe i reklamy Facebook Ads, Instagram Ads, a przy tym zajmować się dziedzinami takimi jak e-mail marketing, buzz marketing, content marketing (marketing treści), influencer marketing, programmatic czy marketing automation. Nie bez znaczenia są też działania z obszaru SEO/SEM (reklama Google, reklama na Youtube, etc.), mające na celu wysokie pozycjonowanie marki w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej – optymalizacja strony internetowej firmy czy tworzenie eksperckich treści, podnoszących widoczność marki w sieci.

Agencja marketingu internetowego powinna też doskonale orientować się w obszarze e-commerce. Ponadto zdarza się też, że agencja interaktywna zajmuje się web & app developmentem – projektuje i tworzy strony internetowe, aplikacje czy sklepy.

Agencja kreatywna

Tu znów trafiamy na bardzo pojemną definicję. Agencja kreatywna to bowiem firma, która zajmuje się tworzeniem i realizacją koncepcji kreatywnych na potrzeby danego klienta. Najczęściej skupia ekspertów z ogromnym doświadczeniem w obszarze kreacji, strategii, identyfikacji wizualnej, brandingu czy designu. Agencja kreatywna może być z jednej strony nieocenionym wsparciem przy tworzeniu wyrazistych, zapadających w pamięć kampanii reklamowych, a z drugiej – może pomóc w odnalezieniu interesującego pomysłu na branding marki, czyli kształtowanie marki w świadomości jej odbiorców i potencjalnych klientów, poprzez stworzenie spójnego wizerunku i komunikacji tak, by zapadała ona w pamięć i wybijała się na tle konkurencji.

Agencja PR

Sprzedaż i pozyskiwanie nowych klientów to nie wszystko. Równie ważne – jeśli nie jeszcze ważniejsze – jest nawiązanie i utrzymanie jak najlepszych relacji marki z bardzo szeroką grupą interesariuszy, którą tworzą zarówno klienci, inwestorzy i partnerzy biznesowi, jak i pracownicy firmy, media, urzędy, organizacje pozarządowe czy nawet konkurencja. Dobry wizerunek firmy toruje wiele dróg i – pośrednio – pomaga realizować cele biznesowe. W tym celu warto rozważyć skorzystanie z usług agencji PR, która kompleksowo zadba o wizerunek marki, wizerunek firmy oraz o stosunki przedsiębiorstwa z odbiorcami zarówno w kanale online, jak i offline. Wybór agencji PR jest dobrym rozwiązaniem dla firmy, która wprowadza do sprzedaży nowy produkt albo dopiero pojawia się na nowym rynku i w tym celu chce zyskać pozytywny rozgłos.

Zakres obsługi agencji PR jest bardzo szeroki. Obejmuje tworzenie i realizacji strategii komunikacyjnej organizacji, e-PR (czyli prowadzenie działań wizerunkowych w internecie, w tym w mediach społecznościowych – Facebook, Instagram, LinkedIn), dobre relacje z mediami (prowadzenie biura prasowego, wysyłkę informacji prasowych, kontakt z dziennikarzami i aranżowanie indywidualnych publikacji czy wywiadów), public affairs (relacje i komunikacja z władzami publicznymi), zarządzanie i komunikację kryzysową, pozycjonowanie ekspertów i budowanie wizerunku lidera opinii, organizację eventów (briefingi, śniadania, konferencje prasowe), employer branding czy influencer marketing. Bardzo często eksperci z obszaru public relations zajmują się też marketingiem treści (content marketing), copywritingiem i przygotowywaniem treści zoptymalizowanych pod kątem SEO.

Agencja 360 (full service) – czym zajmuje się?

Trzeba zaznaczyć, że wiele agencji marketingowych skupia się na więcej niż jednej dziedzinie swojej działalności. Spora część z nich funkcjonuje bowiem jako tzw. agencje 360, znane również jako tzw. agencje full service, oferujące kompleksową obsługę na niemal każdym z obszarów marketingu. Takie organizacje skupiają specjalistów z praktycznie każdej dyscypliny. Pracują w nich specjaliści od tworzenia reklam w prasie, telewizji czy radiu, przez kampanie reklamowe w internecie, marketing internetowy, SEO i SEM, performance marketing, social media marketing i tworzenie grafik aż po Public Relations, eventy, influencer marketing oraz projektowanie i tworzenie materiałów POSM (Point of Sale Materials, czyli materiałów promocyjne w punkcie sprzedażowym).

Zalety współpracy z agencją marketingową

Skorzystanie z usług agencji marketingowej niesie kilka kluczowych korzyści.

Dobra agencja marketingowa ma Know-how

Decydując się na współpracę z agencją marketingową, niejako „kupujesz” też jej know-how, a więc zdobyte wcześniej wiedzę i doświadczenie, które mogą zostać wykorzystane przy pracy dla Twojej firmy… a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż i zbudować wizerunek firmy godnej zaufania.

Dobra agencja marketingowa ma większy zespół

Zazwyczaj rozpoczęcie współpracy z agencją wiąże się z oddelegowaniem do klienta specjalnego zespołu projektowego. W zależności od zakresu usług i świadczeń może on składać się z kilku osób – zwykle są to dwie lub trzy osoby, ale w przypadku największych klientów może być znacznie liczniejszy . W praktyce taka formuła współpracy oznacza, że za koszt wynagrodzenia dla agencji Twoja firma pozyskuje dodatkowe zasoby ludzkie. Ma pracowników zorientowanych na „dowiezienie” jak najlepszych wyników, wysoce zmotywowanych, z kreatywnym podejściem wnoszących świeże spojrzenie i nowe pomysły.

Dobra agencja marketingowa to wsparcie eksperckie

Wpółpraca z agencją to nie tylko zdobycie know how czy powiększenie zespołu, ale również pozyskanie zaplecza eksperckiego. Masz wątpliwości na temat przyjętej strategii komunikacji albo jej realizacji? Coś nie jest dla Ciebie jasne? Nie rozumiesz którejś ze statystyk? Potrzebujesz raportów i analiz dotyczących statystyk? Właśnie od tego są eksperci. Służą pomocą, wsparciem, radą, rozwiewają wątpliwości, tłumaczą złożone kwestie. Pełen profesjonalizm!

Czas – nie bez przyczyny mówi się, że to pieniądz i nie ma w tym grama przesady. Powierzając wykonywanie określonych świadczeń i usług agencji, oszczędzasz czas i możesz w spokoju zająć się innymi aspektami zarządzania firmą.

Dobra agencja marketingowa. Jak wybrać agencję marketingową do współpracy? Czym się kierować?

Proces wyboru agencji marketingowej powinien być poprzedzony wnikliwą, dokładną analizą, bowiem firma marketingowa powinna ofertować usługi na wysokim poziomie. Warto zwrócić w niej szczególną uwagę na poniższe czynniki:

Agencja marketingowa: Twarde dane

W biznesie liczy się konkret i nie inaczej jest w przypadku współpracy z agencją. Czy agencja na swojej stronie prezentuje twarde, mierzalne dane, potwierdzające spektakularny sukces w pracy dla klienta? Może chwali się osiągnięciem wysokiego ROAS lub ROI, zwielokrotnieniem zasięgów i zaangażowania w mediach społecznościowych czy wygenerowaniem rekordowej liczby publikacji w mediach? Jeśli agencja nie umie poprzeć swoich sukcesów twardymi, mierzalnymi wskaźnikami, wątpliwości są jak najbardziej uzasadnione. Może to też oznaczać, że dotychczasowe działania agencji nie przyniosły żadnych spektakularnych efektów.

Agencja marketingowa: Case studies

Jeśli agencja ma czym się pochwalić i ma na koncie spektakularne sukcesy, powinna dysponować case studies, czyli rozbudowanymi studiami przypadków, które opisują przebieg określonej kampanii czy innej formy współpracy z klientem. Takie case study powinno zawierać ocenę sytuacji wyjściowej, przebieg kampanii i osiągnięte rezultaty, najlepiej potwierdzone wyżej wymienionymi twardymi wskaźnikami. Możliwość zapoznania się z takimi studiami przypadków pozwala przypuszczać, że dana agencja będzie w stanie umiejętnie zaopiekować się Twoją marką.

Agencja marketingowa: Wiedza i eksperckość

Wspomnieliśmy wcześniej, że współpraca z agencją stanowi niejako inwestycję w know-how, doświadczenie oraz wiedzę. Przed nawiązaniem tej współpracy warto się co do nich upewnić i zweryfikować. W jaki sposób? Możliwości jest kilka. Możesz na przykład sprawdzić, czy agencja prowadzi firmowego bloga, na którym gromadzi i prezentuje eksperckie treści dotyczące dyscypliny, którą się zajmuje. Inną opcją jest po prostu… spytanie przedstawicieli agencji o jej doświadczenia czy ewentualne certyfikaty potwierdzające wiedzę.

Agencja marketingowa: Indywidualne podejście i rozumienie potrzeb

To coś, na co warto zwrócić uwagę już w przypadku, gdy wytypowaliśmy kilka agencji, z którymi rozważamy współpracę. Czy przedstawiciele agencji, z którą rozmawiasz są przygotowani? Są w stanie powiedzieć coś o Twojej marce? Z pełną odpowiedzialnością możesz przyznać, że dobrze rozumieją Twoje potrzeby i oczekiwania? Znają branżę, w której działasz Wiedzą, jakie są jej wymagania czy ograniczenia, a może dysponują doświadczeniem w obsłudze klientów z Twojej branży i od razu mają interesujące przemyślenia na temat Twojej firmy? Czy zapoznali się z Twoją grupą docelową? Wszystko to ma niebagatelne znaczenie. Jeśli towarzyszy Ci nieodparte uczucie, że agencja nie do końca Cię rozumie i nie nadajecie na tych samych falach, to jest to wyraźny sygnał, by… szukać dalej.

Agencja marketingowa: Realistyczna ocena rzeczywistości

Jeśli masz wrażenie, że podczas rozmów o współpracy agencja obiecuje Ci gruszki na wierzbie i bezrefleksyjnie zobowiązuje się – na przykład – do osiągnięcia błyskawicznego zwrotu z inwestycji i to bez znajomości budżetu reklamowego, powinno to zwrócić Twoją uwagę.

Pragmatyzm, czyli podejście opierające się na realistycznej ocenie rzeczywistości, jest bardzo ważną cechą, bo świadczy o uczciwym stosunku agencji do klienta. Może się przecież zdarzyć, że część efektów można osiągnąć dopiero po kilku miesiącach konsekwentnie realizowanej strategii.

Jeśli podczas rozmów z agencją czujesz się jak klient atakowany przez zrozpaczonego handlowca kuszącego Cię jedynie obietnicami, a przy tym nie do końca jesteś przekonany, że wie, jak je spełnić – nie tędy droga.

Jakie firmy powinny pomyśleć o zatrudnieniu zewnętrznej firmy marketingowej?

Branża czy wielkość firmy nie ma znaczenia. W teorii każda organizacja, która potrzebuje wsparcia, odciążenia lub świeżego spojrzenia na obszar dotychczasowych działań marketingowych, wizerunkowych czy promocyjno-sprzedażowych może zdecydować się na współpracę z agencją. Kompleksowo działająca agencja marketingowa dobierze odpowiedni zakres działań. Przygotuje rekomendacje tak dla dużych rynkowych graczy i liderów rynku, jak małych czy mikroprzedsiębiorstw i zrozumie potrzeby zarówno jednej, jak i drugiej.

Ile kosztuje współpraca z agencją marketingową?

Tutaj nie ma innej odpowiedzi niż „to zależy”. Bowiem zależy od co najmniej kilku czynników: od renomy i popularności tak klienta, jak i agencji, zakresu świadczeń i usług, liczebności zespołu projektowego czy formuły i długości współpracy.

Inaczej swoje usługi wycenią przecież niewielka agencja social media zajmująca się mediami społecznościowymi, obsługująca mniejsze przedsiębiorstwa. Inaczej do wyceny podejdzie duża, kilkudziesięcioosobowa agencja full service, którą zatrudniają ogromne korporacje o międzynarodowej renomie. Warto wybrać interesującą nas agencję marketingową, skontaktować się z nią i porozmawiać. Na wstepie bardzo precyzyjnie określić swoje potrzeby i oczekiwania, w oparciu o które dana agencja przygotuje wycenę działań marketingowych i świadczeń.

Jak przygotować się do współpracy?

Zacznij od briefu i sprecyzuj oczekiwania

Zanim rozpoczniesz współpracę z agencją marketingową, napisz możliwie jak najbardziej precyzyjny brief. To nic innego, jak dokument lub notatka, stanowiące wytyczne dotyczące oczekiwań i współpracy. W briefie warto uwzględnić informacje dotyczące sytuacji wyjściowej. Zatem np. miejsca, w którym Twoja firma znajduje się obecnie, jaką ma konkurencję i grupę docelową, co ją wyróżnia, jak dociera do nowych klientów? Czy działa wyłącznie na rynku krajowym? To jednak nie wszystko – równie ważna jest klarowna informacja, jakie są aspiracje Twojego przedsiębiorstwa. Gdzie jest dziś, a gdzie widzisz ją za 2, 5 czy 10 lat? Jakich celów jeszcze nie zrealizowała? Co stanowi dla niej największe wyzwanie? Te informacje stanowią bardzo cenne źródło wiedzy dla agencji. Im konkretniejszy brief, tym większa szansa na dopasowaną do Twoich oczekiwań ofertę, a co za tym idzie na udaną współpracę.

Określ budżet

Precyzyjnie określony budżet – podobnie jak brief – daje agencji odpowiedź na pytanie o kształt współpracy i pomaga w przygotowaniu dopasowanej do Twoich oczekiwań oferty. Oprócz samego wynagrodzenia dla agencji warto wyodrębnić środki przeznaczone np. na dodatkowe działania płatne – np. na reklamę.

Co możesz dać agencji? Jak możesz jej pomóc?

Współpraca z agencją nie bez przyczyny zaczyna się od przedrostka „współ”. Wymaga bowiem efektywnej kooperacji klienta z wykonawcą. Dobra agencja marketingowa warszawa w zamian za wynagrodzenie daje Twojej firmie ogromne wsparcie w postaci know-how, kreatywne pomysły czy duże doświadczenie, ale jednocześnie oczekuje szeroko rozumianego wsparcia.

Wyznacz w swojej organizacji osobę, która będzie odpowiedzialna za kontakt z agencją. Z jednej strony będzie monitorować jej pracę. Z drugiej natomiast – zapewniać jej wszystko, czego potrzebuje do realizacji w sposób profesjonalny określonych celów. Mogą to być materiały graficzne, opisy produktów, wsparcie merytoryczne, materiały szkoleniowe – wszystko, co w jakimkolwiek stopniu ułatwi agencji pracę. Dzięki temu firma marketingowa warszawa będzie mogła skutecznie realizować projekty marketingowe.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych