en_GBpl_PL

Twitter – czy w dobie jego kryzysu rozpoczęcie działań marketingowych będzie rozsądnym posunięciem?

twitter

Twitter kojarzony jest z portalem, na którym użytkownicy umieszczają ważne informacje i przemyślenia. W Polsce nie jest to najpopularniejszy serwis, jednak widać wyraźny przyrost użytkowników na przestrzeni ostatnich lat. Marketing nie ominął i Twittera, który jest świetnym miejscem do umieszczania reklamy swojego biznesu. Ostatnio portal przechodzi jednak poważny kryzys na skutek zmian wprowadzanych przez nowy zarząd. Dlatego należy zadać pytanie, czy w dobie trwającego kryzysu warto rozpoczynać działania marketingowe na Twitterze? Odpowiedzi szukaj w tym tekście.

Twitter – czym jest i jakie możliwość daje Twojej firmie

Czym jest Twitter?

Twitter to platforma społecznościowa zrzeszająca ponad 430 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie, która daje możliwość publikacji tekstów o długości do 280 znaków, nazywanych „tweetami”.

Cel i forma publikacji na Twitterze różni się od publikacji na Facebooku i Instagramie tym, że w przypadku Twittera użytkownicy zazwyczaj samodzielnie publikują treści, tzn. nie zajmują się tym PRowcy czy marketingowcy. Utarło się również, że użytkownicy Twittera to w dużej mierze osoby wpływowe – politycy, celebryci, właściciele dużych firm, którzy dzielą się swoimi przemyśleniami, oświadczeniami lub ważnymi informacjami ze swoimi obserwatorami. Często te „tweety” są głównym źródłem informacji, które następnie przenoszone są do innych mediów społecznościowych lub nawet do mediów tradycyjnych, jak telewizja czy prasa.

Jakie możliwości promocji marki daje Twitter?

Jak w każdych innych mediach społecznościowych, celem Twittera jest dbanie o wizerunek i świadomość marki poprzez ciekawy content, kampanie reklamowe i budowanie relacji z klientami, co ma na celu ukształtowanie pozycji na rynku i zwiększenie sprzedaży produktów oraz usług, które oferuje firma. Działania na Twitterze muszą być oparte na strategii, która zawiera kilka kluczowych elementów, jak określenie grupy docelowej, harmonogram publikacji i wartościowy content.

Grupa docelowa

W 2022 roku w Polsce Twitter liczył niewiele ponad 2 miliony użytkowników, z czego ponad połowę z nich stanowią mężczyźni w wieku 25+. Oznacza więc to, że marketing na Twitterze można skierować do określonej grupy odbiorców, dlatego należy zadać sobie pytanie: Czy w tej grupie znajdują się potencjalni klienci mojej firmy?

Harmonogram publikacji

Social media są wymagające a Twitter wcale nie odstaje od Facebooka i Instagrama pod tym względem. Odpowiednia jakość, ilość i systematyczność publikacji są kluczowe w budowaniu relacji z odbiorcami. Regularne publikowane nowych tweetów zwiększy widoczność marki wśród klientów i zachęci ich do kontaktu i wysyłania wiadomości do firmy oraz wygeneruje nowe komentarze.

Wartościowy content

Jak już wiemy, Twitter to szczególny rodzaj platformy społecznościowej, na której publikowane są wszelkiego rodzaju informacje, dlatego aby można było mówić o skuteczności, należy tweetować tylko wartościowy przekaz, pochodzący ze sprawdzonych i zweryfikowanych źródeł (można dodawać również linki). Wartościowe treści są kluczem w dobrej komunikacji marketingowej.

Hashtagi

Kluczowym elementem publikacji na Twitterze są hashtagi. Służą one do tematycznego oznaczania tweetów i to właśnie przez nie użytkownicy wyszukują interesujące ich tematy. Trzeba mieć na uwadze to, że Twitter pozwala na umieszczenie jedynie 280 znaków. Umieszczenie 2-3 hashtagów odnoszących się do tweeta będzie optymalną ilością.

Reklama na Twitterze

W porównaniu do reklam w innych mediach społecznościowych Twitter wypada bardzo korzystnie. Ma najniższe CPC spośród reklam na innych social mediach, dlatego trudno się dziwić, ze wiele osób decyduje się na reklamę w tym serwisie. Mimo dużo mniejszej popularności Twittera w Polsce, firmy chętnie umieszczają tam reklamy swojego produktu lub usługi. Zarządzanie reklamami i ich publikacja działa podobnie jak na Facebooku. Musi zostać określona grupa docelowa, budżet, cel (np. zwiększenie ruchu na stronie) i czas trwania kampanii oraz sposób, w jaki mierzone będą wyniki.

Kryzys Twittera pod rządami nowego właściciela

Bez wątpienia każdy słyszał o Twitterze lub natknął się na „tweety” w Internecie. Ostatnio ta platforma wzbudza szczególne zainteresowanie, a to za sprawą Elona Muska, który z dniem 28 października 2022 roku stał się właścicielem Twittera i rozpoczął istną rewolucję, wprowadzając szereg znaczących dla funkcjonowania serwisu zmian. Rozpoczynając od zwolnienia blisko 4 tys. pracowników, poprzez zmiany dotyczące weryfikacji kont i moderowania treści, Musk nie powiedział jeszcze ostatniego słowa i nadal wprowadza nowe rozwiązania, które niestety przyczyniają się do ogromnego kryzysu Twittera. Biorąc pod uwagę fakt, że Musk do tej pory specjalizował się w innych branżach, jak przemysł kosmiczny czy produkcja samochodów elektrycznych, można rzec, że media społecznościowe nie są jego mocną stroną i działa w tej branży po omacku. Nowy właściciel Twittera przyznał, że ma na celu wprowadzenie zmian, które pozwolą na stworzenie w Internecie przestrzeni do wolności słowa, jednak nie przekraczającej granicy hejtu. Czy wprowadzane przez niego zmiany dają takie możliwości? W tej chwili możemy dostrzec ogromny chaos, jednak z drugiej strony pamiętajmy, że każda duża zmiana to proces i wymaga czasu, aby efekty były zauważalne.

Social media to trudny biznes, czyli chaos towarzyszący rewolucji

Weryfikacja kont – płatna subskrybcja

Już pierwszego dnia po przejęciu „rządów” Musk poinformował pracowników, że w związku z kryzysem gospodarczym Twitter również nie ma obecnie najlepszego czasu, dlatego jako priorytet określił dopracowanie subskrybcji w ramach pakietu Blue, która miałaby kosztować użytkowników 8$ miesięcznie. Oznacza to, że za tę kwotę każdy użytkownik może zweryfikować swoje konto niebieskim znaczkiem, o który dotąd trzeba było się starać, a jego zdobycie wymagało spełnienia wielu warunków. Skutkiem płatnej subskrybcji jest wysyp fałszywych kont, podszywających się pod inne osoby, co zdecydowanie nie ułatwia weryfikacji prawdziwych informacji.

Przez chwilę dostępna była opcja oznaczania autentycznych kont poprzez umieszczenie szarego napisu „Oficjalne konto” pod nazwą użytkownika, jednak Musk szybko zrezygnował z tego pomysłu na rzecz płatnej subskrybcji.

Masowe zwolnienia – problem z moderowaniem

Przez masowe zwolnienia, których Musk dokonał już na początku swojej przygody z zarządzaniem Twitterem, pojawia się ogromny problem z moderowaniem treści. Mówi się o kolejnym zwalnianiu pracowników, jednak teraz sprawa jest na tyle poważna, że miejsca pracy straciły osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo i usuwanie niezgodnych z regulaminem zawartości tweetów, co odstrasza reklamodawców i powoduje ich rezygnacje z działań reklamowych na Twitterze.

Wstrzymywanie działań marketingowych globalnych firm

Zniechęcone przez działania Muska globalne firmy zaczęły wycofywać się z działań marketingowych na Twitterze. Mimo, iż reklama na Twitterze jest jedną z najtańszych opcji marketingu w social mediach, to wizja utopienia pieniędzy w platformie, która może nie dotrwać jutra przeraziła wielu przedsiębiorców. Jednak głównym powodem, dla którego reklamodawcy masowo rezygnowali z reklam na Twitterze jest niejasna sytuacja związana z zasadami dotyczącymi weryfikacji kont oraz treści pod kątem mowy nienawiści oraz dezinformacji. Firmy obawiały się o swoją reputację i trudno się temu dziwić. Kiedy masowej rezygnacji z reklam poddawały się kolejne przedsiębiorstwa, Musk przyznał, że firma odnotowała ogromny spadek przychodów. Należy wspomnieć o tym, że przychody z reklam to 90% wpływów firmy.

Czy warto inwestować w marketing na Twitterze w tak niepewnym momencie?

Twitter to platforma, która daje świetne narzędzia do promocji marki, dlatego wykorzystanie jej w strategii jak dotąd było dobrym posunięciem. Jednak trudno się nie zgodzić, że obecnie sytuacja Twittera jest dynamiczna i z dnia na dzień się zmienia. Czy są to jednak dobre zmiany? Na ten moment możemy stwierdzić, że nie. Chaos, nieustanne problemy z weryfikacją konta, moderowaniem i bezpieczeństwem użytkowników nie napawają optymistycznie. Trudno więc w tej chwili dostrzec możliwość osiągnięcia korzyści z reklamy na Twitterze, dlatego nie jest to najlepszy czas na rozpoczęcie działań marketingowych w obrębie tej platformy. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się przeczekanie tej sytuacji oraz śledzenie zmian, które są wprowadzane.

Media społecznościowe w marketingu – współpraca z agencją

Chcesz, aby Twoja firma osiągała wyznaczone cele w mediach społecznościowych? Zapraszamy do współpracy! Napisz do nas na hello@brandpeak.pl

Stworzymy ofertę na miarę Twoich potrzeb i wzniesiemy Twoją markę na sam szczyt.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych