Działania public relations – tak samo, jak działania marketingowe czy wszystkie inne procesy realizowane w obrębie organizacji, można realizować na różne sposoby. To oznacza, że – w pewnym uproszczeniu – można robić je… dobrze lub źle. Zebraliśmy kilka najbardziej pożądanych działań w obrębie public relations, które z powodzeniem można nazwać dobrymi praktykami w branży PR.
Na łamach naszego bloga kilkukrotnie wspominaliśmy już, że istnieje wiele definicji bardzo pojemnego terminu, jakim jest public relations. Naszym zdaniem ta, która najlepiej oddaje jego istotę i w pewnym sensie się „nie starzeje”, brzmi następująco:
Znasz już definicję PR-u, ale pewnie nadal zastanawiasz się, po co właściwie je realizować i co oznacza wyżej wymieniona „jak największa liczba klientów, zwolenników i popleczników”? Już spieszymy z tłumaczeniem. Cele public relations oczywiście mogą się od siebie różnić w zależności od przedsiębiorstwa, jego skali, reputacji czy nawet specyfiki branży, w obrębie której dane przedsiębiorstwo funkcjonuje. Te najpopularniejsze i najczęściej brane pod uwagę to:
Czym zatem jest „dobry PR”? Odpowiedź jest prosta – takimi działaniami public relations, które sprzyjają realizacji przyjętych przez przedsiębiorców celów. Jeśli działania PR budują wiarygodność marki, utrwalają jej pozytywny obraz w świadomości klientów, wzmacniają reputację i sprzyjają zwiększeniu przychylności wśród jej potencjalnych interesariuszy. Działania public relations mogą być realizowane na wiele różnych sposobów i poprzez wiele różnych narzędzi public relations. Aby PR był dobry, warto sięgnąć po najlepsze możliwe praktyki
Niemal nierozłącznie kojarzonym z public relations elementem tych działań są media relations, czyli relacje z mediami. To szereg działań mających na celu utrzymywaniu dobrych relacji z mediami, prowadzących do tego, że dane media czy dziennikarze będą chętniej publikowały wzmianki na temat firmy, przedstawiały ją w pozytywnym kontekście i częściej korzystały z jej wypowiedzi eksperckich. Takie działania można realizować na wiele różnych sposobów – od prowadzenia biura prasowego, przez regularne wysyłki informacji prasowych, indywidualne aranżacje komentarzy i wywiadów z przedstawicielami naszej organizacji, konferencje prasowe i eventy czy nawet za sprawą intrygujących wysyłek kreatywnych.
Dlaczego warto utrzymywać dobre stosunki z mediami? Odpowiedź jest banalnie prosta. Docierając do mediów, budując z nimi dobre relacje i przyczyniając się do budowania pozytywnego wizerunku, docieramy do czytelników tych mediów. Bardzo często media dysponują o wiele szerszą „bazą” czytelników niż ta, którą dysponuje firma na przykład w liście mailingowej czy liczbie obserwujących w mediach społecznościowych. Media relations gwarantują więc wysoki zasięg i tzw. publicity, czyli rozgłos, napędzający kolejne potencjalne publikacje i wzmianki na temat firmy.
Największym poważaniem cieszą się oczywiście prestiżowe i najbardziej wysokojakościowe media, choć trzeba tu zaznaczyć, że publikacja publikacji nierówna i czasem materiał na temat marki w mniejszym, ale poważanym branżowym medium może przynieść lepszy efekt niż niewielka wzmianka w prestiżowym tytule o kilkusettysięcznej grupie odbiorców.
Zbudowanie i utrzymywanie dobrych relacji z szeroko rozumianym środowiskiem dziennikarskim jest bardzo trudnym, czasochłonnym i skomplikowanym procesem, ale zaangażowanie się w niego zdecydowanie przynosi mnóstwo korzyści – zarówno w krótkiej, jak i średniej i dłuższej perspektywie. Chcesz efektów? Podtrzymuj relacje z mediami na wysokim poziomie!
W zasadzie trudno nazwać ją dobrą praktyką, bo powinna być… żelaznym standardem w niemal każdej organizacji świadomie prowadzącej działania PR, komunikacyjne i wizerunkowe. Strategia komunikacji to dokument, który definiuje szereg założeń dotyczących tego, jak marka chce komunikować się z otoczeniem, jakie są jej kanały komunikacji, na dotarciu do której grupy docelowej jej zależy, co chce osiągnąć za pomocą działań komunikacyjnych, jaką ma tożsamość, wizję, misję, cele strategiczne i biznesowe i wreszcie: co przede wszystkim chce komunikować. Taki dokument może też zawierać wytyczne dotyczące tego, jak reagować, gdy nastąpi sytuacja kryzysowa i wiele innych wytycznych.
Niestety, branża public relations jest szczególnie narażona na konsekwencje popularyzacji określenia „czarny PR” jako działań komunikacyjnych zorientowanych na dyskredytowanie kogoś lub czegoś, antyreklamę i sumę wszystkich nieetycznych działań komunikacyjnych. Czarny PR nie ma bowiem nic wspólnego z prawdziwym PR-em i więcej to bardzo krzywdzące dla tej branży sformułowanie.
Fundamentem etycznych działań public relations są bowiem szczerość, prawda i przejrzystość. Jeśli więc spotykasz się ze spostrzeżeniem, że PR polega na „pudrowaniu” i „zakłamywaniu” rzeczywistości czy „manipulowaniu” opinią publiczną czy mediami – jesteś w dużym błędzie.
Chcesz budować wiarygodną, budzącą zaufanie i silną markę? Recepta jest niezwykle prosta. Komunikuj się z otoczeniem szczerze, uczciwie, z czystymi intencjami i przejrzyście. Potrzeba tylko tyle. To niewiele, prawda?
W 2023 roku nie można dłużej myśleć, że komunikacja poprzez social media ma jedynie być zorientowana na sprzedaż i kłaść nacisk wyłącznie na produkty, a nie samą markę i historię, jaką chce opowiedzieć. To kardynalny błąd!
Media społecznościowe są absolutnym fundamentem działań tzw. e-PR, czyli public relations realizowanego w internecie. Pozwalają dotrzeć do szerszej grupy docelowej, komunikować misję, wizję i przekonania firmy, budować silne więzi oraz zaangażowanie u odbiorców (w tym nowych klientów). Tym bardziej, że możliwości, które dają nam dziś media społecznościowe, są praktycznie nieprzebrane. W zależności od tego, jaką masz grupę docelową, możesz komunikować się za pośrednictwem Facebooka, Instagrama, TikToka, LinkedIn, YouTube, Twittera, BeReala, Discorda czy Twitcha. Zdecydowanie nie należy lekceważyć social mediów i ich wartości dla budowania długofalowych relacji!
Na pewno wielokrotnie spotkałeś się ze stwierdzeniem, że w odróżnieniu od działań marketingowych „PR nie sprzedaje”. Sami bardzo często to podkreślamy! Nie oznacza to jednak, że nie może wzajemnie dopełniać się z innymi obszarami i dyscyplinami. PR może wspierać działania marketingowe i vice versa: co one bardzo często bywają wsparciem PR-u w realizacji jego założeń.
Przykładem takiej efektywnej kooperacji marketingu z PR-em jest content marketing, czyli marketing treści, opierający się na tworzeniu wysokojakościowego, bardzo często eksperckiego contentu, dopasowanego do oczekiwań i potrzeb konkretnej grupy docelowej. Realizowanie działań content marketingowych sprzyja umacnianiu eksperckiego wizerunku, a w praktyce oznacza to zwiększanie zaufania odbiorców do firmy. Tylko pomyśl – jeśli firma działająca w branży np. logistyki magazynowej przygotowuje wysokiej jakości treści eksperckie treści na swojego bloga i komunikuje ją w social mediach, z miejsca zdobywa uwagę zarówno konkurencji, jak i potencjalnych klientów czy mediów.
Innym sposobem na wykorzystanie działań marketingowych do budowania i utrzymywania pozytywnego wizerunku jest influencer marketing, czyli marketing bazujący na współpracy z wszelkiego rodzaju influencerami, blogerami, vlogerami i wszystkimi aktywnymi w przestrzeni publicznej osobami, które można uważać ze swego rodzaju liderów opinii. Umiejętnie poprowadzona współpraca z influencerem może zdziałać cuda i przynieść Twojej firmie
Realizacja wszystkich powyższych punktów może wydawać się trudna, a czasem wręcz niewykonalna. Dlaczego więc nie zdać się na pomoc specjalistów i skorzystanie z ich fachowej pomocy, by stało się to możliwe? Powierzenie współpracy ekspertom, którzy znają się na danej dziedzinie lepiej, jest zdecydowanie dobrą i godną pochwały praktyką.
Agencja PR to rodzaj agencji marketingowej, która oferuje kompleksową obsługę budowania i utrzymywania dobrych relacji z otoczeniem. PR-owcy zatrudnieni w takiej agencji to osoby bardzo często dysponujące bogatymi doświadczeniami w obszarze nie tylko samego public relations, ale i mediów, dziennikarstwa, content marketingu czy w ogóle szeroko pojętego biznesu.
Agencja PR może pomóc Ci stworzyć, utrzymać i utrwalić pozytywny wizerunek marki, zarekomendować odpowiednie, mądre i przemyślane działania komunikacyjne dające efekty w postaci dobrych relacji z otoczeniem.
Jeśli chcesz, by Twoja firma weszła na wyższy poziom komunikacji i relacji – skontaktuj się z nami, opowiedz o sobie jak najwięcej i przedstaw nam swoje potrzeby – to niezbędne do skrojenia oferty na miarę Twoich potrzeb.
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb i pokażemy, jak skutecznie marketing i zaplanowana komunikacja wpływa na postrzeganie marki, jej wizerunek oraz sprzedaż w biznesie. Zapytaj, co dokładnie możemy dla Ciebie zrobić.
Brandpeak
Biurowiec Rent
ul. Zbąszyńska 4, 91-342 Łódź
Brandpeak to agencja social media, marketingu w internecie i public relations. Stawiamy na unikalne połączenie doświadczenia i wiedzy. Nasi specjaliści precyzyjnie planują i z sukcesem wdrażają kampanie i projekty marketingu internetowego, digital PR i w mediach społecznościowych.
Wykorzystujemy różnego rodzaju narzędzia marketingu online, takie jak content marketing (marketing treści), influencer marketing, performance marketing, PPC, e-mail marketing. Ofertę uzupełniają usługi agencji social media oraz reklama. Prowadzimy media społecznościowe, a reklama na Facebooku czy platformach takich jak Instagram i LinkedIn to nasz konik. Potwierdzą to nasi klienci!
Poprzez nasze działania chcemy budować świadomość marek, wspierać tworzenie silnych brandów, kreować i podtrzymywać pozytywny wizerunek i utrzymywać pozytywną reputację. Robimy to poprzez PR - prowadzenie kampanii public relations, analiz, budowanie i utrzymywanie relacji z mediami, prowadzenie biur prasowych naszych klientów.
Nie można nas zaszufladkować i powiedzieć tylko: agencja public relations, agencja social media, agencja reklamowa czy agencja kreatywna czy agencja marketingowa. Nie chcemy wierzyć, że jesteśmy jak inne agencje! Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy kompleksową agencją marketingową, która dobiera narzędzia marketingowe w zależności od rodzaju celów, które mamy zrealizować: poprawa wizerunku, budowanie świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, dotarcie do nowych klientów i grup docelowych i wiele, wiele innych. Wiemy, jak są one ważne i jak mogą wspierać wzrost Twojego biznesu. Tak kompleksowe działanie zapewnia najlepsza agencja marketingowa działająca dla klientów w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Agencja social media. Agencja PR. Agencja marketingowa. Brandpeak.pl Agencja PR warszawa, łódź, agencja social media warszawa, łódź, agencja marketingowa warszawa, łódź.