en_GBpl_PL

Trendy na Tik Toku – jak je wykorzystać do promocji firmy na platformie

grafika z tłem gradientowym różowo-pomarańczowym, nazwa artykułu na filetowym tle i zdjęcie zgniłego jabłka

Trendy na TikToku mają coraz krótszy termin przydatności, przez wzgląd na swoją „wirusowość”, czyli tendencję do niezwykle szybkiego rozpowszechniania się na platformie. Pamiętamy jeszcze początki jej istnienia, kiedy to trend mógł żyć nawet tydzień! Dziś są to około trzy dni, a jeśli treść jest bardzo viralowa to jeszcze krócej. Jednak sam trend to nie wszystko, by stworzyć viral. Należy pamiętać o kilku ważnych zasadach! Zobacz jak wykorzystać trendy na TikToku w promocji firmy.

Kluczem do skorzystania z trendu jest wyznaczenie celu i stworzenie na niego pomysłu. Nie możesz przygotować dokładnie takiej samej scenki, co inni. Wtedy faktycznie „wbijesz się” w algorytm i Twoje wideo zyska ogromną popularność, ale nie wyróżni się na tle innych, więc część użytkowników, która widziała już podobną treść w swojej zakładce „Dla Ciebie” pominie Twój film lub nawet pozostawi negatywny komentarz czy zablokuje. A to niestety za skutkuje obniżeniem wartości konta na platformie.

Tworzenie jakiegokolwiek contentu na TikToka powinno mieć swój cel – jednostkowy (konkretnego filmu), ale również ogólny, strategiczny, który przyświeca obecności marki/firmy na platformie. Bez określania celów i strategicznego podejścia – budowania społeczności i tworzenia wartościowych treści, publikacja w aplikacji nie będzie miała sensu nawet, jak wykorzystasz najlepsze trendy na TiKToku.

Niezwykle istotnym jest, żeby wiedzieć, że oglądanie krótkich materiałów wideo (TikTok, Instagram Reels czy YouTube Shorts) odpowiada za jedną z 8 potrzeb:

1.      Unwind, czyli „przewietrzenie” głowy – materiał sprzyjający relaksowi, którego słuchamy w tle w czasie codziennych czynności.

2.     Distract czyli treści, które na chwilę rozproszą i oderwą od codziennych obowiązków.

3.     Indulgle, czyli treść, oglądana dla przyjemności. Najczęściej ma ona związek z pasją oraz przyjemnością.

4.    Experience – materiały wideo oglądane w większym gronie bliskich.

5.     Escape „ucieczka”, czyli treści, które przenoszą do innego świata, istnieją dla „oderwania się” od rzeczywistości dla użytkownika.

6.     In touch – materiały wideo, które zakładają, że pozostajemy „w kontakcie”. W tym przypadku akurat z rzeczywistością, czyli określa wideo informacyjne z całego świata.

7.     Comfort – uniwersalne, przyjemne i urocze, często przypada do gustu szerokiemu gronu odbiorców np.: wideo z małymi zwierzętami.

8.     Do jako „rób!”, które zachęcają do działania, pokazując jak wykonać daną czynność.

 Dlatego ważnym jest by publikowany materiał wideo posiadał jedną z tych „cech”.

Celami materiału wideo mogą natomiast być: budowanie społeczności, osiągnięcie dużego zasięgu, wpływ na wizerunek czy sprzedaż.

Najczęściej wideo tworzone na podstawie trendów mają na celu zwiększenie zasięgu profilu. Ma to sens jedynie jeśli znajdują się w nim już wcześniej przez nas opublikowane wartościowe treści, które promują firmę/markę i mają charakter branżowy i ogólny. Oraz gdy wideo doda do trendu coś oryginalnego, nie będzie jedynie kopią oryginalnego materiału wykorzystującego trendy na TikToku. Dlaczego? Bo nie chcesz, żeby Twoje wideo zostało pominięte. Bo sam zasięg to nie wszystko. Musi stać za nim wartościowe konto z wartościowymi produktami. Bo kopiowanie 1:1 to… plagiat!

Trendy na TikToku i 5 etapów wykorzystania trendu do promocji firmy/marki?

ETAP 1 Odnalezienie trendu

Trend to nie zawsze cała scenka i konkretny scenariusz, ale również: muzyka, hasztag czy układ taneczny (dużo częściej pojawiały się za czasów Musical.ly). Najszybciej trend można zaobserwować na dedykowanej stronie (https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/inspiration/popular/hashtag/pc/en), którą TikTok utworzył dla twórców. Tam znajdują się najpopularniejsze piosenki, hasztagi (czyli tematyka), twórcy i wideo. Co więcej, można przez nią filtrować kraj pochodzenia trendów, ale również branżę, która nas interesuje: beauty, edukacyjna, spożywcza czy usług biznesowych itp.

ETAP 2 Analiza trendu

Musisz poznać źródło wybranych trendów i zdecydować czy będą one odpowiednie dla Twojej marki. Wykorzystanie trendu, który jest wulgarny, promuje patologiczne lub niebezpieczne zachowania może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy. Ponadto skutkować ograniczeniem wyświetlania profilu.

ETAP 3 Wzbogacenie trendu

Gdy zdecydujesz już o wykorzystaniu danego trendu TikToka to nie kopiuj go 1:1. Największa praca polega na tym by „przerobić go na swoja modłę”. Czyli nie tylko zrób go w swoim firmowym środowisku (w sklepie, na magazynie, przed budynkiem firmy itd.), ale dodaj do trendu coś co odróżni go od masy kopii, które wyświetlają się użytkownikom w ciągu dnia (zakładaj, że zawsze ktoś zrobił to szybciej niż ty). Zmodyfikuj zakończenie, dodaj inny element, zremiksuj piosenkę lub przełam wykorzystaną konwencję.

WAŻNE: Jak wykorzystujesz ciekawe trendy na TikToku, to pamiętaj, żeby oznaczyć oryginał!

ETAP 4 Stwórz viralowe wideo i opublikuj!

Do stworzenia filmu potrzebni są ludzie i nie mogą to być osoby, które nie stoją przed kamerą z własnej woli. To niestety wyraźnie widać. A jedną z kluczowych cech, którą powinna mieć każda firma obecna na platformie jest autentyczność. Drugą istotną kwestią jest charyzma. To ona wpływa w głównej mierze na odbiór materiałów przez użytkowników. Trzecią, ale nie  najmniej ważną, sprawą jest to, żeby osoba, która decyduje się na wystąpienie w firmowych socialach była specjalistą w danej dziedzinie. Doświadczenie w branży jest kluczowe by odpowiadać na pytania użytkowników z niezachwianą dozą pewności siebie.

ETAP 5 Analizuj i próbuj dalej

Nie każdy wykorzystany przez Ciebie najnowszy trend stanie się viralem na TikToku. Warto wziąć to pod uwagę przed publikacją, by się nie zniechęcić. Dlatego niezwykle ważna jest analiza po publikacji – w której sekundzie użytkownicy przestają oglądać Twoje wideo, co w tej sekundzie się dzieje.  Czy Twój materiał jest odpowiednio wysokiej jakości? Czy nie wykorzystałeś/aś trendu tiktoka za późno, gdy już wszystkim się „przejadł”? Odpowiedz sobie na te pytania i najważniejsze: nie poddawaj się. Rozwój profilu w mediach społecznościowych nawet poprzez trendy nie jest dziś już tak prosty, jak kiedyś. W szczególności przy ciągle zmieniających się gustach użytkowników, trendach oraz algorytmach.

Nie tylko trendy na TikToku, ale też pomysł!

Poza przygotowaniem trendu dbaj również o społeczność, która budujesz wokół swojej marki. Najczęstszym celem obecności na platformach społecznościowych jest sprzedaż, a zaangażowana społeczność to lojalni klienci. TikTok w ostatnim raporcie podkreślał, że zawsze należy sobie zadać pytanie „co dalej?”. Są na to 3 odpowiedzi:

1.      Twórz treści, które przywiążą użytkowników emocjonalnie do Twojej marki.

2.     Zabiegaj o obserwujących profil i buduj społeczność, na której będą mogli się ze sobą dzielić spostrzeżeniami, opiniami i wsparciem (w szczególności Gen Z ma silną potrzebę przynależności).

3.     Nie pozwalaj sobie na platoniczną miłość! Jeśli ktoś reaguje z Twoją marką i jest jej oddanym fanem to powinna, a nawet musi iść za tym Twoja reakcja. Zachęci ona innych do zostanie fanem marki oraz utrzyma takiej osoby, jako lojalnego klienta. Mamy tutaj na myśli dedykowane oferty, personalizowane oferty, szybsze dostępy do promocji, zniżek czy nowych kolekcji, itd.

Trendy na TikToku – przykłady wykorzystania przez marki i ich kreatywne pomysły

Są marki, którym zastosowanie się do tych zaleceń wyszło na dobre i z powodzeniem wykorzystują obecne trendy w social mediach by zwiększać zasięgu swoich profili w aplikacji TikTok. Dobrymi przykładami są profile marek tych marek, które z pomysłem prezentują firmy i produkty wykorzystując trendy TikToka:

The Slings (https://www.tiktok.com/@olaztheslings), której twarzą została jedna z właścicielek – Ola. Ola nie tyle co wykorzystywała konkretne trendy, co popularną tematykę, za którą szła jakość i modne kroje/kolory, które pozwoliły na dynamiczny wzrost sprzedaży,

Rossmann (https://www.tiktok.com/@rossmannpl), który cieszy się ogromną popularnością, a tworzone przez niego treści spotykają się z dużym uznaniem wśród użytkowników platformy. Koncepcja i estetyka profilu tak się spodobała odbiorcom tiktoka, że profil został również nagrodzony w czasie zeszłorocznej gali TikTok  Ads Aword.(https://www.press.pl/tresc/78898,tiktok-ad-awards_-rossmann-nagrodzony-greatest-tiktok). Rossmann Polska reprezentuje  grupa dziewczyn, które przygotowują jedynie trendy. Profil jest prowadzony w celu wizerunkowym i sprzedażowym.

Multikino (https://www.tiktok.com/@multikino), którego działania marketingowe skupiają się wokół budowania pozytywnego wizerunku marki. W profilu możemy zauważyć charakterystyczną parę pracowników Multikina, która ma razem różne przygody w oczekiwaniu na seans, w trakcie seansu, po lub przy kasie biletowej.

Wykorzystaj media społecznościowe i siłę TiKToka w promocji firmy i jej produktów

Potęga TikToka jest ogromna – jeśli znajduje się na nim Twoja grupa docelowa to nie opłaca Ci się na nim nie być! W szczególności, że jest to platforma, na której najłatwiej o zdobycie ogromnych zasięgów w sposób organiczny (bez wsparcia działań płatnych).

Twoja marka na TikToku

Szukasz wsparcia w tworzeniu strategii i budowaniu zaangażować społeczności wokół Twoich profili w mediach społecznościowych i wykorzystania trendów oraz działań real time marketing? Skontaktuj się z nami: hello@brandpeak.pl. Nasi eksperci pomogą zaplanować strategię na TikToka, przygotują kreatywne pomysły na nagrania i filmy, dobiorą rytm muzyki, w krótkim czasie pomogą zwiększyć liczbę obserwujących, zasięgi oraz wykorzystać trendy, aby przełożyły się na popularność Twojej marki w internecie. Wesprzemy Cię nie jednym dobrym pomysłem na zwrócenie uwagi odbiorcy na TikToku i ciekawe pokazanie Twojej marki.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych