en_GBpl_PL

Przepis na grafikę do reklamy w mediach społecznościowych

Przepis na grafikę do reklamy w mediach społecznościowych - grafika promująca artykul, tło gradient różowo-pomarańczowy, ręka z markerem

Przepis na grafikę to nie tylko estetyka projektu i tzw. wyczucie projektanta! W szczególności, jeśli ma stworzyć grafikę nie tylko ładną, ale co najważniejsze: taką, która sprzedaje. Przecież o to chodzi w projektowaniu kreacji do kampanii reklamowych i to nie tylko do social media.

Umiejętność tworzenia skutecznych projektów nie bierze się i nigdy nie brała, z tzw. talentu. Zawsze była owocem ciężkiej (lub trochę lżejszej) pracy. Dlaczego? Ponieważ, żeby stworzyć, świadomie, dobry projekt, należy trzymać się wielu zasad. A żeby się ich trzymać, trzeba je najpierw poznać, czyli nauczyć. Dlatego postanowiłam przyjść do Ciebie z aż 4 zasadami, które warto znać i się ich trzymać, aby projekty były: bardziej dostępne, estetyczne i skuteczne.

Cztery zasady tworzenia grafik reklamowych

Oczywiście zasady graficzne, które poniżej opisuję, są uniwersalne. Zatem bez względu na to czy projektujesz grafikę na Facebooka lub Instagrama, tworzysz reklamy na strony internetowe lub grafiki reklamowe do druku, warto zadbać o ich aspekty wizualne, estetykę i poniższe zasady.

Prawo Hicka

Wiesz, że mózg ma pamięć podręczną? Przyjmuje się, że jesteśmy w stanie na raz zapamiętać maksymalnie 3-5 elementów. Jednak nawet tego nie powinniśmy być pewni w czasie projektowania.

Prawo Hicka zakłada, że gdy przekazujemy zbyt wiele na raz i obligujemy użytkownika, do zapamiętania tych informacji to możemy być pewni, że on tego nie przeprocesuje. I niestety nie dojdzie nawet do rozpoczęcia procesu decyzyjnego (zastanowienia się nad zakupem produktu lub usługi).

Dlatego grafika sprzedażowa powinna skupić się wokół jednego konkretnego elementu – jednej usługi, jednego komunikatu, który jest tematem. Nie przekazujmy zbyt wielu informacji. Skupmy się na tych najważniejszych: wyróżnikach, które uznawane są za najbardziej atrakcyjne dla użytkowników naszych produktów.

Ale jakie są te wyróżniki, na które warto postawić, tworząc kreacje graficzne? Tutaj z pomocą mogą przyjść narzędzia analityczne, w których poprzez znalezienie najpopularniejszych zapytań, pojawiających się w wyszukiwarce Google możemy stwierdzić, na czym najbardziej zależy naszym potencjalnym klientom. Innym sposobem jest sprawdzenie opinii naszych klientów lub rozmowa z nimi. Niekoniecznie bezpośrednia, można wykorzystać w tym celu kwestionariusz ankiety.

Najczęstsze — istotne z punktu widzenia konsumentów — wyróżniki:

  • cenę – warto podkreślić jej atrakcyjność (porównać z ceną rynkową, pokazać aktualne promocje, rabat, lub po prostu wstawić zapisaną cenę w kole o intensywnej barwie: neonowej żółci czy czerwieni).
  • cechy, które odróżniają Twoją markę/firmę/usługę/produkt na tle konkurencji.
  • jakość – udowodnij, że to, co oferujesz, jest lepsze od tego, co oferują inni (słowo „udowodnij” jest tutaj kluczowe).
  • empatię – pokaż, że zależy Ci na klientach, że chcesz rozwiązać ich problemy i stanowić wsparcie.

Brzytwa Ockhama…

…lub inaczej – zasada ekonomii myślenia. Według niej w wyjaśnianiu należy dążyć do prostoty, wybierając takie sformułowania, które opierają się na jak najmniejszej liczbie słów oraz założeń – najlepiej jak najprostszych. Zakłada się, że jeśli nie jesteśmy w stanie prosto czegoś wytłumaczyć, to wcale nie wiemy, jak to działa (Albert Einstein). Dlatego Twoja grafika musi pozbyć się wszelkich zbędnych elementów. Ponadto ograniczyć treść i skupić się na jednym Call-to-Action. Nie możesz pozwolić, żeby użytkownicy, którzy trafią na Twoją kampanię poczuli się przebodźcowni, bo to sprawi, że pominą reklamę.

Jaki z tego płynie wniosek: Twoja grafika reklamowa może mieć jedno zdanie i jeden element graficzny obok, żeby sprzedać. Maksymalnie upraszczaj – komunikat, wykorzystaną paletę kolorów i liczbę tzw. ozdobników. W reklamach na portalu Facebook grafika powinna być projektowana zgodnie z zasadą: mniej – znaczy więcej!

Złota proporcja

Czyli prawda stara jak świat, bo wzięta… z natury. Złotą proporcję wyliczył Fibonacci, dostrzegając w przyrodzie pewną prawidłowość. Mianowicie stałą liczbę odgałęzień drzew, liści czy płatków kwiatów: 1, 3, 5… itd. Ponadto, dzięki temu uważamy je za piękne.

Ciąg Fibonacciego zaczyna się od dwóch jedynek. Następne liczby determinuje wynik dodawania dwóch ostatnich liczb.

I właśnie na podstawie tego ciągu obliczył złotą proporcję. Czyli grecką liczbę φ (phi), którą otrzymujemy poprzez dzielenie wykonane między większą a mniejszą liczbą stojącą obok siebie w ciągu. Wynik tego równania oscyluje wokół: 1.618.

Im większych liczb użyjemy w równaniu, tym bliższy liczby φ (phi) będzie wynik. Według tej proporcji tworzone są np. karty kredytowe, obrazy czy budynki. Tutaj należy podkreślić, że konkretniej na podstawie wizualizacji tego ciągu, czyli złotej spirali, do której inspirację stanowiła muszla.

Ale jak to przyda się grafikowi? Chociażby w ustalaniu proporcji tekstu: nagłówka, podtytułu i treści oraz przy planowaniu podziału banerów czy elementów w logo (według tej proporcji powstało logo Pepsi).

Logo pepsi złota proporcja

Trójpodział

Najczęściej ma zastosowanie w fotografii i odnosi się do tego, że temat zdjęcia powinien znajdować się w 1/3 lub 2/3 jego długości (i/lub wysokości). Dlaczego? Ponieważ, gdy przedzielimy dany obraz dwiema liniami pionowo i dwiema liniami poziomo (w równych odległościach od siebie i od krawędzi zdjęcia) to utworzą nam 4 punkty, tzw. mocne punkty, punkty centralne lub „sweet spots”. Punkty, na których najczęściej skupia się ludzki wzrok.

Reszta obszaru powinna być pusta lub chociażby nieodwracająca uwagi. Dlatego zwróć uwagę, by przy projektowaniu swojej grafiki umieścić główny komunikat w kluczowym miejscu (niekoniecznie w centrum – co zazwyczaj automatycznie robimy!).

Projektować grafiki do kampanii reklamowych każdy może…

…jeden lepiej, drugi gorzej! Zrób to lepiej niż inni i w swoim następnym projekcie zastosuj te 4 zasady. Każda z nich pomoże Ci w projektowaniu grafiki reklamowej, bo już wiesz, gdzie w pierwszej kolejności potencjalni klienci zwrócą wzrok oraz że „mniej znaczy więcej”.

Jeśli wciąż stworzenie projektu estetycznej, dostępnej i przede wszystkim skutecznej kampanii reklamowej, a reklamy graficzne spędzają Ci sen z powiek to dla Ciebie czarna magia, to napisz do nas hello@brandpeak.pl. Mamy, co najmniej tyle pomysłów na kampanie, ile jest szczytów w głównej grani Tatr (to aż 97+ koncepcji!).

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych