Przepis na grafikę to nie tylko estetyka projektu i tzw. wyczucie projektanta! W szczególności, jeśli ma stworzyć grafikę nie tylko ładną, ale co najważniejsze: taką, która sprzedaje. Przecież o to chodzi w projektowaniu kreacji do kampanii reklamowych i to nie tylko do social media.
Umiejętność tworzenia skutecznych projektów nie bierze się i nigdy nie brała, z tzw. talentu. Zawsze była owocem ciężkiej (lub trochę lżejszej) pracy. Dlaczego? Ponieważ, żeby stworzyć, świadomie, dobry projekt, należy trzymać się wielu zasad. A żeby się ich trzymać, trzeba je najpierw poznać, czyli nauczyć. Dlatego postanowiłam przyjść do Ciebie z aż 4 zasadami, które warto znać i się ich trzymać, aby projekty były: bardziej dostępne, estetyczne i skuteczne.
Oczywiście zasady graficzne, które poniżej opisuję, są uniwersalne. Zatem bez względu na to czy projektujesz grafikę na Facebooka lub Instagrama, tworzysz reklamy na strony internetowe lub grafiki reklamowe do druku, warto zadbać o ich aspekty wizualne, estetykę i poniższe zasady.
Wiesz, że mózg ma pamięć podręczną? Przyjmuje się, że jesteśmy w stanie na raz zapamiętać maksymalnie 3-5 elementów. Jednak nawet tego nie powinniśmy być pewni w czasie projektowania.
Prawo Hicka zakłada, że gdy przekazujemy zbyt wiele na raz i obligujemy użytkownika, do zapamiętania tych informacji to możemy być pewni, że on tego nie przeprocesuje. I niestety nie dojdzie nawet do rozpoczęcia procesu decyzyjnego (zastanowienia się nad zakupem produktu lub usługi).
Dlatego grafika sprzedażowa powinna skupić się wokół jednego konkretnego elementu – jednej usługi, jednego komunikatu, który jest tematem. Nie przekazujmy zbyt wielu informacji. Skupmy się na tych najważniejszych: wyróżnikach, które uznawane są za najbardziej atrakcyjne dla użytkowników naszych produktów.
Ale jakie są te wyróżniki, na które warto postawić, tworząc kreacje graficzne? Tutaj z pomocą mogą przyjść narzędzia analityczne, w których poprzez znalezienie najpopularniejszych zapytań, pojawiających się w wyszukiwarce Google możemy stwierdzić, na czym najbardziej zależy naszym potencjalnym klientom. Innym sposobem jest sprawdzenie opinii naszych klientów lub rozmowa z nimi. Niekoniecznie bezpośrednia, można wykorzystać w tym celu kwestionariusz ankiety.
Najczęstsze — istotne z punktu widzenia konsumentów — wyróżniki:
…lub inaczej – zasada ekonomii myślenia. Według niej w wyjaśnianiu należy dążyć do prostoty, wybierając takie sformułowania, które opierają się na jak najmniejszej liczbie słów oraz założeń – najlepiej jak najprostszych. Zakłada się, że jeśli nie jesteśmy w stanie prosto czegoś wytłumaczyć, to wcale nie wiemy, jak to działa (Albert Einstein). Dlatego Twoja grafika musi pozbyć się wszelkich zbędnych elementów. Ponadto ograniczyć treść i skupić się na jednym Call-to-Action. Nie możesz pozwolić, żeby użytkownicy, którzy trafią na Twoją kampanię poczuli się przebodźcowni, bo to sprawi, że pominą reklamę.
Jaki z tego płynie wniosek: Twoja grafika reklamowa może mieć jedno zdanie i jeden element graficzny obok, żeby sprzedać. Maksymalnie upraszczaj – komunikat, wykorzystaną paletę kolorów i liczbę tzw. ozdobników. W reklamach na portalu Facebook grafika powinna być projektowana zgodnie z zasadą: mniej – znaczy więcej!
Czyli prawda stara jak świat, bo wzięta… z natury. Złotą proporcję wyliczył Fibonacci, dostrzegając w przyrodzie pewną prawidłowość. Mianowicie stałą liczbę odgałęzień drzew, liści czy płatków kwiatów: 1, 3, 5… itd. Ponadto, dzięki temu uważamy je za piękne.
Ciąg Fibonacciego zaczyna się od dwóch jedynek. Następne liczby determinuje wynik dodawania dwóch ostatnich liczb.
I właśnie na podstawie tego ciągu obliczył złotą proporcję. Czyli grecką liczbę φ (phi), którą otrzymujemy poprzez dzielenie wykonane między większą a mniejszą liczbą stojącą obok siebie w ciągu. Wynik tego równania oscyluje wokół: 1.618.
Im większych liczb użyjemy w równaniu, tym bliższy liczby φ (phi) będzie wynik. Według tej proporcji tworzone są np. karty kredytowe, obrazy czy budynki. Tutaj należy podkreślić, że konkretniej na podstawie wizualizacji tego ciągu, czyli złotej spirali, do której inspirację stanowiła muszla.
Ale jak to przyda się grafikowi? Chociażby w ustalaniu proporcji tekstu: nagłówka, podtytułu i treści oraz przy planowaniu podziału banerów czy elementów w logo (według tej proporcji powstało logo Pepsi).
Najczęściej ma zastosowanie w fotografii i odnosi się do tego, że temat zdjęcia powinien znajdować się w 1/3 lub 2/3 jego długości (i/lub wysokości). Dlaczego? Ponieważ, gdy przedzielimy dany obraz dwiema liniami pionowo i dwiema liniami poziomo (w równych odległościach od siebie i od krawędzi zdjęcia) to utworzą nam 4 punkty, tzw. mocne punkty, punkty centralne lub „sweet spots”. Punkty, na których najczęściej skupia się ludzki wzrok.
Reszta obszaru powinna być pusta lub chociażby nieodwracająca uwagi. Dlatego zwróć uwagę, by przy projektowaniu swojej grafiki umieścić główny komunikat w kluczowym miejscu (niekoniecznie w centrum – co zazwyczaj automatycznie robimy!).
…jeden lepiej, drugi gorzej! Zrób to lepiej niż inni i w swoim następnym projekcie zastosuj te 4 zasady. Każda z nich pomoże Ci w projektowaniu grafiki reklamowej, bo już wiesz, gdzie w pierwszej kolejności potencjalni klienci zwrócą wzrok oraz że „mniej znaczy więcej”.
Jeśli wciąż stworzenie projektu estetycznej, dostępnej i przede wszystkim skutecznej kampanii reklamowej, a reklamy graficzne spędzają Ci sen z powiek to dla Ciebie czarna magia, to napisz do nas hello@brandpeak.pl. Mamy, co najmniej tyle pomysłów na kampanie, ile jest szczytów w głównej grani Tatr (to aż 97+ koncepcji!).
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb i pokażemy, jak skutecznie marketing i zaplanowana komunikacja wpływa na postrzeganie marki, jej wizerunek oraz sprzedaż w biznesie. Zapytaj, co dokładnie możemy dla Ciebie zrobić.
Brandpeak Sp. z o.o.
Brandpeak to agencja social media, marketingu w internecie i public relations. Stawiamy na unikalne połączenie doświadczenia i wiedzy. Nasi specjaliści precyzyjnie planują i z sukcesem wdrażają kampanie i projekty marketingu internetowego, digital PR i w mediach społecznościowych.
Wykorzystujemy różnego rodzaju narzędzia marketingu online, takie jak content marketing (marketing treści), influencer marketing, performance marketing, PPC, e-mail marketing. Ofertę uzupełniają usługi agencji social media oraz reklama. Prowadzimy media społecznościowe, a reklama na Facebooku czy platformach takich jak Instagram i LinkedIn to nasz konik. Potwierdzą to nasi klienci!
Poprzez nasze działania chcemy budować świadomość marek, wspierać tworzenie silnych brandów, kreować i podtrzymywać pozytywny wizerunek i utrzymywać pozytywną reputację. Robimy to poprzez PR - prowadzenie kampanii public relations, analiz, budowanie i utrzymywanie relacji z mediami, prowadzenie biur prasowych naszych klientów.
Nie można nas zaszufladkować i powiedzieć tylko: agencja public relations, agencja social media, agencja reklamowa czy agencja kreatywna czy agencja marketingowa. Nie chcemy wierzyć, że jesteśmy jak inne agencje! Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy kompleksową agencją marketingową, która dobiera narzędzia marketingowe w zależności od rodzaju celów, które mamy zrealizować: poprawa wizerunku, budowanie świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, dotarcie do nowych klientów i grup docelowych i wiele, wiele innych. Wiemy, jak są one ważne i jak mogą wspierać wzrost Twojego biznesu. Tak kompleksowe działanie zapewnia najlepsza agencja marketingowa działająca dla klientów w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Agencja social media. Agencja PR. Agencja marketingowa. Brandpeak.pl Agencja PR warszawa, łódź, agencja social media warszawa, łódź, agencja marketingowa warszawa, łódź.