en_GBpl_PL

Dobre praktyki w PR. Wykorzystaj je!

Działania public relations – tak samo, jak działania marketingowe czy wszystkie inne procesy realizowane w obrębie organizacji, można realizować na różne sposoby. To oznacza, że – w pewnym uproszczeniu – można robić je… dobrze lub źle. Zebraliśmy kilka najbardziej pożądanych działań w obrębie public relations, które z powodzeniem można nazwać dobrymi praktykami w branży PR.

Na łamach naszego bloga kilkukrotnie wspominaliśmy już, że istnieje wiele definicji bardzo pojemnego terminu, jakim jest public relations. Naszym zdaniem ta, która najlepiej oddaje jego istotę i w pewnym sensie się „nie starzeje”, brzmi następująco:

Public Relations to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z zewnętrznym otoczeniem firmy, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników.

Cele public relations

Znasz już definicję PR-u. Jednak pewnie nadal zastanawiasz się, po co właściwie je realizować i co oznacza wyżej wymieniona „jak największa liczba klientów, zwolenników i popleczników”? Już spieszymy z tłumaczeniem. Cele public relations oczywiście mogą się od siebie różnić w zależności od przedsiębiorstwa, jego skali, reputacji czy nawet specyfiki branży, w obrębie której dane przedsiębiorstwo funkcjonuje. Te najpopularniejsze i najczęściej brane pod uwagę to:

Zaistnienie firmy w świadomości potencjalnych klientów

Jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo dopiero pojawia się na rynku i chce szybko zdobyć uwagę oraz zainteresowanie potencjalnych klientów.

Nawiązanie i utrzymanie dobrych relacji z otoczeniem

Nie tylko klientami firmy, ale również partnerami biznesowymi, urzędami, organizacjami pozarządowymi czy potencjalnymi inwestorami. Dobre relacje dają z kolei…

Pozytywny wizerunek firmy

w oczach interesariuszy, a co za tym idzie, wysoką reputację (sumę pojedynczych wyobrażeń na temat danej osoby czy organizacji). To bardzo proste. Jeśli utrzymujemy i pielęgnujemy z daną organizacją czy osobą dobre relacje, przekłada się to na adekwatne wyobrażenie na temat naszej osoby, przedsiębiorstwa czy marki.

Zmiana myślenia na temat jakiegoś zjawiska, osoby czy nagłośnienie określonego problemu

Wiele organizacji – często tych pozarządowych, na przykład fundacji – poprzez działania PR nie skupia uwagi wyłącznie na sobie, ale na problemie, do którego rozwiązania dąży czy na zjawisku, które należy nagłośnić. Wszelkiego rodzaju kampanie edukacyjne bardzo często u swoich podstaw mają na celu zmianę postawy, myślenia czy wyobrażenia na dany temat.

Ekspozycja marki w przestrzeni publicznej

Zaistnienie w przestrzeni publicznej – zarówno, jeśli chodzi o fizyczną obecność marki (reklama outdoor, udział i organizacja eventów etc.), jak i tę wirtualną (aktywność marki w mediach społecznościowych i tradycyjnych), ma bardzo duże znaczenie dla budowania jej wiarygodności, zaufania do niej i zyskania szerszego akceptu i przychylności interesariuszy.

Wzmocnienie pozycji i reputacji w branży danej firmy

Realizowanie działań PR prowadzi do wspomnianej wyżej mocniejszej ekspozycji marki. To oznacza, że firmę, która realizuje działania PR, dostrzegają nie tylko potencjalni klienci, inwestorzy czy społeczeństwo. Zauważają ją również inne firmy z branży, którzy dzięki tym działaniom widzą w nich godnego konkurenta i silnego rynkowego gracza.

Dobry PR

Czym zatem jest „dobry PR”? Odpowiedź jest prosta – takimi działaniami public relations, które sprzyjają realizacji przyjętych przez przedsiębiorców celów. Jeśli działania PR budują wiarygodność marki, utrwalają jej pozytywny obraz w świadomości klientów, wzmacniają reputację i sprzyjają zwiększeniu przychylności wśród jej potencjalnych interesariuszy. Działania public relations mogą być realizowane na wiele różnych sposobów i poprzez wiele różnych narzędzi public relations. Aby PR był dobry, warto sięgnąć po najlepsze możliwe praktyki

Wykorzystanie potencjału media relations

Niemal nierozłącznie kojarzonym z public relations elementem tych działań są media relations, czyli relacje z mediami. To szereg działań mających na celu utrzymywaniu dobrych relacji z mediami, prowadzących do tego, że dane media czy dziennikarze będą chętniej publikowały wzmianki na temat firmy, przedstawiały ją w pozytywnym kontekście i częściej korzystały z jej wypowiedzi eksperckich. Takie działania można realizować na wiele różnych sposobów…. Od prowadzenia biura prasowego, przez regularne wysyłki informacji prasowych, indywidualne aranżacje komentarzy i wywiadów z przedstawicielami naszej organizacji, konferencje prasowe i eventy czy nawet za sprawą intrygujących wysyłek kreatywnych.

Dlaczego warto utrzymywać dobre stosunki z mediami? Odpowiedź jest banalnie prosta. Docierając do mediów, budując z nimi dobre relacje i przyczyniając się do budowania pozytywnego wizerunku, docieramy do czytelników tych mediów. Bardzo często media dysponują o wiele szerszą „bazą” czytelników niż ta, którą dysponuje firma na przykład w liście mailingowej czy liczbie obserwujących w mediach społecznościowych. Media relations gwarantują więc wysoki zasięg i tzw. publicity, czyli rozgłos, napędzający kolejne potencjalne publikacje i wzmianki na temat firmy.

Największym poważaniem cieszą się oczywiście prestiżowe i najbardziej wysokojakościowe media. Jednak trzeba tu zaznaczyć, że publikacja publikacji nierówna i czasem materiał na temat marki w mniejszym, ale poważanym branżowym medium może przynieść lepszy efekt niż niewielka wzmianka w prestiżowym tytule o kilkusettysięcznej grupie odbiorców.

Zbudowanie i utrzymywanie dobrych relacji z szeroko rozumianym środowiskiem dziennikarskim jest bardzo trudnym, czasochłonnym i skomplikowanym procesem. Mimo tego zaangażowanie się w niego zdecydowanie przynosi mnóstwo korzyści – zarówno w krótkiej, jak i średniej i dłuższej perspektywie. Chcesz efektów? Podtrzymuj relacje z mediami na wysokim poziomie!

Przygotuj strategię komunikacji

W zasadzie trudno nazwać ją dobrą praktyką, bo powinna być… żelaznym standardem w niemal każdej organizacji świadomie prowadzącej działania PR, komunikacyjne i wizerunkowe. Strategia komunikacji to dokument, który definiuje szereg założeń dotyczących tego, jak marka chce komunikować się z otoczeniem, jakie są jej kanały komunikacji, na dotarciu do której grupy docelowej jej zależy, co chce osiągnąć za pomocą działań komunikacyjnych, jaką ma tożsamość, wizję, misję, cele strategiczne i biznesowe i wreszcie: co przede wszystkim chce komunikować. Taki dokument może też zawierać wytyczne dotyczące tego, jak reagować, gdy nastąpi sytuacja kryzysowa i wiele innych wytycznych.

Działaj szczerze i etycznie

Niestety, branża public relations jest szczególnie narażona na konsekwencje popularyzacji określenia „czarny PR” jako działań komunikacyjnych zorientowanych na dyskredytowanie kogoś lub czegoś, antyreklamę i sumę wszystkich nieetycznych działań komunikacyjnych. Czarny PR nie ma bowiem nic wspólnego z prawdziwym PR-em i więcej to bardzo krzywdzące dla tej branży sformułowanie.

Fundamentem etycznych działań public relations są bowiem szczerość, prawda i przejrzystość. Jeśli więc spotykasz się ze spostrzeżeniem, że PR polega na „pudrowaniu” i „zakłamywaniu” rzeczywistości czy „manipulowaniu” opinią publiczną czy mediami – jesteś w dużym błędzie.

Chcesz budować wiarygodną, budzącą zaufanie i silną markę? Recepta jest niezwykle prosta. Komunikuj się z otoczeniem szczerze, uczciwie, z czystymi intencjami i przejrzyście. Potrzeba tylko tyle. To niewiele, prawda?

Nie lekceważ siły mediów społecznościowych

W 2024 roku nie można dłużej myśleć, że komunikacja poprzez social media ma jedynie być zorientowana na sprzedaż i kłaść nacisk wyłącznie na produkty, a nie samą markę i historię, jaką chce opowiedzieć. To kardynalny błąd!

Media społecznościowe są absolutnym fundamentem działań tzw. e-PR, czyli public relations realizowanego w internecie. Pozwalają dotrzeć do szerszej grupy docelowej, komunikować misję, wizję i przekonania firmy, budować silne więzi oraz zaangażowanie u odbiorców (w tym nowych klientów). Tym bardziej, że możliwości, które dają nam dziś media społecznościowe, są praktycznie nieprzebrane. W zależności od tego, jaką masz grupę docelową, możesz komunikować się za pośrednictwem Facebooka, Instagrama, TikToka, LinkedIn, YouTube, Twittera, BeReala, Discorda czy Twitcha. Zdecydowanie nie należy lekceważyć social mediów i ich wartości dla budowania długofalowych relacji!

Uwiarygadniaj swoją pozycję – content marketing i influencer marketing

Na pewno wielokrotnie spotkałeś się ze stwierdzeniem, że w odróżnieniu od działań marketingowych „PR nie sprzedaje”. Sami bardzo często to podkreślamy! Nie oznacza to jednak, że nie może wzajemnie dopełniać się z innymi obszarami i dyscyplinami. PR może wspierać działania marketingowe i vice versa: co one bardzo często bywają wsparciem PR-u w realizacji jego założeń.

Przykładem takiej efektywnej kooperacji marketingu z PR-em jest content marketing. Marketing treści, opiera się na tworzeniu wysokojakościowego, bardzo często eksperckiego contentu, dopasowanego do oczekiwań i potrzeb konkretnej grupy docelowej. Realizowanie działań content marketingowych sprzyja umacnianiu eksperckiego wizerunku, a w praktyce oznacza to zwiększanie zaufania odbiorców do firmy. Tylko pomyśl – jeśli firma działająca w branży np. logistyki magazynowej przygotowuje wysokiej jakości treści eksperckie treści na swojego bloga i komunikuje ją w social mediach, z miejsca zdobywa uwagę zarówno konkurencji, jak i potencjalnych klientów czy mediów.

Innym sposobem na wykorzystanie działań marketingowych do budowania i utrzymywania pozytywnego wizerunku jest influencer marketing, czyli marketing bazujący na współpracy z wszelkiego rodzaju influencerami, blogerami, vlogerami i wszystkimi aktywnymi w przestrzeni publicznej osobami, które można uważać ze swego rodzaju liderów opinii. Umiejętnie poprowadzona współpraca z influencerem może zdziałać cuda i przynieść Twojej firmie

Agencja public relations. Wybór agencji PR do współpracy

Realizacja wszystkich powyższych punktów może wydawać się trudna, a czasem wręcz niewykonalna. Dlaczego więc nie zdać się na pomoc specjalistów i skorzystanie z ich fachowej pomocy, by stało się to możliwe? Powierzenie współpracy ekspertom, którzy znają się na danej dziedzinie lepiej, jest zdecydowanie dobrą i godną pochwały praktyką.

Agencja PR (agencja pijarowa) to rodzaj agencji marketingowej, która oferuje kompleksową obsługę budowania i utrzymywania dobrych relacji z otoczeniem. PR-owcy zatrudnieni w takiej agencji to osoby bardzo często dysponujące bogatymi doświadczeniami w obszarze nie tylko samego public relations, ale i mediów, dziennikarstwa, content marketingu czy w ogóle szeroko pojętego biznesu.

Agencja PR może pomóc Ci stworzyć, utrzymać i utrwalić pozytywny wizerunek marki, zarekomendować odpowiednie, mądre i przemyślane działania komunikacyjne dające efekty w postaci dobrych relacji z otoczeniem.

Jeśli chcesz, by Twoja firma weszła na wyższy poziom komunikacji i relacji – skontaktuj się z nami, opowiedz o sobie jak najwięcej i przedstaw nam swoje potrzeby – to niezbędne do skrojenia oferty na miarę Twoich potrzeb.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych