„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – głosi popularny, choć dość wyświechtany frazes. Jest w nim tylko część prawdy. W przypadku przedsiębiorstw wizerunek i reputacja definiują nie tylko to, jak się o nich pisze, ale determinują wiele innych czynników. To one w gigantycznym stopniu przyczyniają się do tego, czy organizacja jest w oczach innych godna zaufania, wiarygodna i jak wypada na tle konkurencji. Innymi słowy: dobry wizerunek i nienaganna reputacja są fundamentalne na drodze przedsiębiorstwa do sukcesu i wzrostu jego wartości. Różnicę między wizerunkiem a reputacją najlepiej wyjaśni agencja public relations.
Na początek mamy dla Ciebie trochę teorii, dzięki której lepiej zrozumiesz zależności i różnice pomiędzy wizerunkiem, reputacją i tożsamością organizacji. Wbrew pozorom nie są to bowiem pojęcia, które można stosować zamiennie, ale są ze sobą bardzo ściśle powiązane.
Wizerunek to inaczej indywidualne wyobrażenie organizacji przez jednostkę. Odpowiada temu, jak dany odbiorca postrzega daną osobę, firmę czy organizację oraz jakie odczucia i skojarzenia u niego wywołują. Indywidualność w przypadku wizerunku jest kluczem. Firma w oczach trzech odbiorców może być postrzegana diametralnie różnie – na przykład skrajnie pozytywnie, neutralnie i całkowicie negatywnie. Może to wynikać nie tylko z wiedzy na temat organizacji, ale również z doświadczeń, uprzedzeń czy… domysłów i plotek, do których dotarł odbiorca. To więc zawsze kwestia subiektywnych wrażeń i odczuć.
Reputacja jest pojęciem obejmującym nieco szerszy kontekst i oznacza ogólną opinię społeczeństwa na temat osoby czy organizacji. W pewnym uproszczeniu można uznać, że reputacja stanowi sumę wszystkich wizerunków organizacji lub ich wypadkową. Jest tożsama z ogólną oceną bardzo szeroko pojętej działalności firmy. Zła reputacja firmy oznacza, że negatywnie postrzega nas ogół społeczeństwa. Analogicznie – dobra reputacja wynika z tego, że uśredniony obraz nas czy naszej organizacji w oczach społeczeństwa jest pozytywny.
Tożsamość organizacji to z kolei obraz firmy w jej własnych oczach. W odróżnieniu od wizerunku czy reputacji tożsamość kształtowana jest wewnętrznie przez organizację. Tożsamość organizacji może być ukształtowana na wiele różnych sposobów. Poprzez zdefiniowanie misji i wizji organizacji oraz kultury organizacyjnej, wyznawanie określonych wartości, spójną identyfikację wizualną, materiały promocyjne i marketingowe, a nawet… wystrój biura czy standardy komunikacji, czy zachowania w firmie.
W odróżnieniu od reputacji i wizerunku firma ma pełną kontrolę nad swoją tożsamością. Na końcu nigdy nie masz bowiem pewności, że odbiorca będzie myślał o Tobie czy o Twojej organizacji dokładnie w taki sam sposób, w jaki byś sobie tego życzył. Choć oczywiście można i warto podejmować próby poprawy swojego wizerunku, a co za tym idzie, dbania o jak najlepszą reputację. Pierwszym krokiem jest właśnie zdefiniowanie własnej tożsamości. Jakkolwiek bowiem to zabrzmi – zanim zaczniesz się zastanawiać, jak otoczenie postrzega Ciebie lub Twoją firmę, warto zajrzeć „w głąb siebie”. Zadać sobie szereg pytań: kim jestem, w jakie wartości wierzę, jakie są cele mojej firmy, co ją napędza i stanowi o tym, że „my to my” i wreszcie: jak chcę komunikować to otoczeniu?
Zdefiniowanie tożsamości organizacji z jednej strony jest celem, bo chcemy, by wizerunek i reputacja firmy były z nią zbieżne. Jednocześnie jest i środkiem do osiągnięcia tego celu, ponieważ to ona napędza nasze działania i ma wpływ na to, jak postrzegają nas inni.
Trudno rozprawiać o reputacji, wizerunku i tożsamości bez wplecenia w tekst terminu public relations. To dziedzina, skupiająca ogół aktywności. Mających na celu utrzymywanie jak najlepszych relacji z otoczeniem organizacji, a więc wszystkimi jej interesariuszami: klientami, partnerami biznesowymi, inwestorami urzędami i instytucjami, pracownikami, mediami czy w ogóle szeroko rozumianym społeczeństwem.
Public Relations ma wiele „twarzy”. To bardzo szeroka dyscyplina, do której zaliczają się:
Prowadzenie działań z zakresu public relations jest dziś obecnie absolutnym standardem. PR-em mogą zajmować się specjalnie wydzielone działy w organizacji lub pojedyncze osoby, ale również agencje PR doświadczone w kompleksowej obsłudze public relations. Nie oznacza to jednak, że ciężar dbania o relacje z interesariuszami organizacji, kształtowanie pozytywnego wizerunku marki czy utrzymywanie nienagannej reputacji spoczywa wyłącznie na specjaliście od PR czy samej firmie PR. W pewnym sensie każdy pracownik jest bowiem jej ambasadorem! Prowadzenie działań PR to proces. Wymaga on zaangażowania ze strony wielu osób w firmie. Ważna jest skuteczna współpraca z marketingowcami, handlowcami czy specjalistami. W ich interesie leży bowiem, by komunikacja z otoczeniem była spójna i zbieżna z prowadzonymi przez nich działaniami.
Jest mnóstwo powodów, dla których warto dbać o swoją reputację i trudno właściwie zdecydować, który z nich jest najważniejszy. Zresztą, wybierz i zdecyduj sam!
Na koniec dobra rada! Warto traktować reputację firmy jako jej niematerialne, bezcenne aktywa i zawsze patrzeć na nią w ten sposób. Inwestycja w działania komunikacyjne i PR mające na celu budowę oraz utrzymanie dobrych relacji z otoczeniem i utrzymywania w ich oczach pozytywnego obrazu firmy, to równie ważne narzędzia budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej, co kapitał intelektualny czy inwestycja w nowoczesną infrastrukturę.
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb i pokażemy, jak skutecznie marketing i zaplanowana komunikacja wpływa na postrzeganie marki, jej wizerunek oraz sprzedaż w biznesie. Zapytaj, co dokładnie możemy dla Ciebie zrobić.
Brandpeak Sp. z o.o.
Brandpeak to agencja social media, marketingu w internecie i public relations. Stawiamy na unikalne połączenie doświadczenia i wiedzy. Nasi specjaliści precyzyjnie planują i z sukcesem wdrażają kampanie i projekty marketingu internetowego, digital PR i w mediach społecznościowych.
Wykorzystujemy różnego rodzaju narzędzia marketingu online, takie jak content marketing (marketing treści), influencer marketing, performance marketing, PPC, e-mail marketing. Ofertę uzupełniają usługi agencji social media oraz reklama. Prowadzimy media społecznościowe, a reklama na Facebooku czy platformach takich jak Instagram i LinkedIn to nasz konik. Potwierdzą to nasi klienci!
Poprzez nasze działania chcemy budować świadomość marek, wspierać tworzenie silnych brandów, kreować i podtrzymywać pozytywny wizerunek i utrzymywać pozytywną reputację. Robimy to poprzez PR - prowadzenie kampanii public relations, analiz, budowanie i utrzymywanie relacji z mediami, prowadzenie biur prasowych naszych klientów.
Nie można nas zaszufladkować i powiedzieć tylko: agencja public relations, agencja social media, agencja reklamowa czy agencja kreatywna czy agencja marketingowa. Nie chcemy wierzyć, że jesteśmy jak inne agencje! Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy kompleksową agencją marketingową, która dobiera narzędzia marketingowe w zależności od rodzaju celów, które mamy zrealizować: poprawa wizerunku, budowanie świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, dotarcie do nowych klientów i grup docelowych i wiele, wiele innych. Wiemy, jak są one ważne i jak mogą wspierać wzrost Twojego biznesu. Tak kompleksowe działanie zapewnia najlepsza agencja marketingowa działająca dla klientów w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Agencja social media. Agencja PR. Agencja marketingowa. Brandpeak.pl Agencja PR warszawa, łódź, agencja social media warszawa, łódź, agencja marketingowa warszawa, łódź.