en_GBpl_PL

Kryzys i turbulencje gospodarcze to nie jest dobry czas na zawieszenie działań marketingowych

Kiedy słyszymy słowo kryzys, pierwsza myśl, która przychodzi nam do głowy, to cięcie wydatków. O ile w życiu prywatnym i w zarządzaniu finansami domowymi, taka strategia jest najrozsądniejsza, o tyle w biznesie do ograniczania kosztów, a co za tym idzie wstrzymywania działań warto podejść rozważnie, szczególnie, kiedy mówimy o marketingu… Sprawdź, dlaczego warto postawić na marketing oraz wesprzeć się agencją marketingową w czasie recesji.

Firmy w czasie turbulencji analizują sytuację i szukają rozwiązań, które pomogą im skutecznie walczyć z trudnościami. Marketing jest właśnie jednym z narzędzi pozwalającym przetrwać kryzys, gdyż tworzy okazje pozwalające dotrzeć do nowych klientów, a także przekonuje ich do realizacji zakupów. Zatem, kiedy staniemy przed koniecznością cięcia kosztów marketingowych, zadajmy sobie lepiej pytanie, w jakie działania inwestować, aby chronić firmę przed skutkami recesji.

Doświadczeni marketerzy inwestują w marketing

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Questus – CIM Accredited Study & Exam Center, profesjonalni marketerzy w czasie kryzysu nie planują radykalnie obcinać budżetów marketingowych. Duża część z nich idzie w zupełnie innym kierunku, bowiem planuje rozwijać marketing i inwestować w niego środki finansowe. Questus już drugi raz zrealizował badanie na temat stanu polskiego marketingu: „CIMO Standards & Foresight – Strategiczna przezorność w trudnych czasach”. W badaniu wzięli udział marketingowcy, którzy są absolwentami lub posiadają już dyplom CIM | The Chartered Institute of Marketing w Londynie.

Raport firmy Questus: „CIMO Standards & Foresight – Strategiczna przezorność w trudnych czasach”

Ze wspomnianym raportem powinni zapoznać się wszyscy odpowiedzialni za marketing w firmach – od kierowników po dyrektorów, ale także właściciele firm – zarówno tych małych, jak i dużych. Dlaczego? Raport jest doskonałym narzędziem do porównania planów inwestycji w marketing, bowiem pokazuje kierunki rozwoju, a także wskazuje jakie narzędzia wybierają najlepsi marketerzy w Polsce. Zatem wszystkie osoby zastanawiające się, czy teraz jest dobry czas na rozwój i lokowanie środków w działania marketingowe, powinny sięgnąć po raport. Cały materiał dostępny jest tutaj: https://questus.pl/wp-content/uploads/2022/12/questus_CIMO_Raport_II_Strategiczna_Przezornosc_20221205.pdf

O marketingu myśl jak o inwestycji, a nie koszcie

Oczywiście zawsze jest dobry czas na inwestycję w marketing, a teraz kiedy zmagamy się z trudnościami gospodarczymi, marketingu nie można odkładać „na później”, tylko racjonalnie w niego inwestować. Zresztą, jak pokazują wyniki badania, właśnie takie podejście prezentują marketerzy ankietowani przez Questusa. Główna część badania, to tzw. Wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO – i ten w porównaniu z pierwszą edycją badania delikatnie wzrósł. Jednak jak komentują autorzy raportu, poziom wskaźnika świadczy o utrzymujących się obawach marketerów co do możliwości rozwoju i przyszłego wzrostu. Przyczyną tych obaw są utrzymująca się recesja, wzrost kosztów działania i oczywiście spadek dochodów klientów.

Mimo tego, marketerzy i tak planują rozwijać działania marketingowe. Zapewne wynika to też z faktu, że marketing dla nich to inwestycja w rozwój firmy, a nie koszt związany z prowadzeniem firmy. Takie podejście pozwala wybierać najefektywniejsze działania i co najważniejsze – działać mimo trudności.

Dlaczego prowadzenie marketingu jest tak istotne w czasie kryzysu?

W czasie recesji to właśnie działania marketingowe są sposobem na wyjście z tego okresu z sukcesem, a często nawet zyskiem. Warto zaznaczyć, że spowolnienie w gospodarce nie oznacza wstrzymania wszelkich procesów ekonomiczno-gospodarczych. Przedsiębiorstwa nadal działają i poszukują możliwych rozwiązań pozwalających im przetrwać ten czas, a w tym rozwijać sprzedaż. Wszelkie decyzje biznesowe są analizowane, bowiem to nie jest czas na przypadkowe i pochopne działania. Co istotne – kryzys nie będzie trwał cały czas, a decyzje podjęte dzisiaj będą przekładały się na firmę w przyszłości. Dlatego marketing musi wspierać firmę na bieżąco – tu i teraz, ale też planować strategię marketingową na „po kryzysie”.

Skuteczny marketing w kryzysie to najpierw dobra strategia marketingowa

Działanie ad hoc to nie jest najlepszy sposób na wyjście z biznesowych tarapatów. Podstawą działania powinna być strategia marketingowa przygotowana przez wewnętrzny dział marketingu lub agencję marketingową. Dokument strategiczny będzie podstawą do podejmowania decyzji i racjonalnego lokowania środków w działania marketingowe. Najlepsze agencje marketingowe pomagają wyznaczyć cele oraz wskazują ścieżki dojścia do celów. Na etapie strategicznym agencja marketingowa wspiera firmy w wyborze skutecznych działań dla firmy spośród takich jak: content marketing, marketing internetowy, media społecznościowe, kampanie reklamowe, marketing afiliacyjny, public relations, search engine optimization i wielu innych. Strategie marketingowe w firmach to baza – zarówno w kryzysie, jak i czasach prosperity. Strategia na czas kryzysu gospodarczego powinna być tymczasowa, tak samo jak tymczasowe są pojawiające się w gospodarce trudności.

Nie rezygnuj z usług agencji marketingowej podczas recesji

Zatem jeśli już prowadzisz marketing, a Twoja agencja marketingowa współpracuje z Tobą i zespołem od jakiegoś czasu, to porozmawiaj z jej przedstawicielami o zmianach na czas kryzysu, a nie o rezygnowaniu z jej usług. Kompleksowa agencja marketingowa dostosuje działania do bieżącej sytuacji, a po zakończeniu problemów gospodarczych będzie jeszcze skuteczniejszym partnerem biznesowym.

Jak może pomóc dobra agencja marketingowa w kryzysie?

Współpraca z agencją marketingową w czasie kryzysu może być idealnym wyborem, bowiem jej specjaliści dokładnie wiedzą, jakie działania sprawdzają się w strategiach krótko i długo terminowych. Podpowiedzią też na co postawić i z czego zrezygnować w marketingu – czy np. postawić na content marketing, stronę internetową, social media marketing czy inne aktywności pozwalające wyróżnić się na tle konkurencji i pozyskanie nowych klientów, a nawet zwiększenie sprzedaży. Skuteczna reklama w czasie recesji to najlepsza strategia marketingowa, ale tworzona z odpowiednimi ludźmi, którzy są ekspertami z wieloletnim doświadczeniem, partnerami w rozmowach oraz zaufanymi doradcami marketingowymi. Współpraca z takimi właśnie osobami to też indywidualne podejście w całym procesie obsługi oraz trwałe relacje.

Zanim przejdziesz do współpracy z agencją marketingową przygotuj listę „to do”

Zatem, to od czego zacząć zmiany i wyprowadzanie firmy z kryzysu? Oczywiście zacznij od planu działania! Na początek skorzystaj z naszej listy „rzeczy do zrobienia w marketingu w czasie kryzysu”, a następnie poszerzaj ją o kolejne działania, istotne kwestie…

1.      Pomyśl, co twoja organizacja może zaoferować klientom, aby zapewnić im spokój ducha w trudnych czasach?

2.      Zastanów się, jak zmienić strategię marketingową, aby dostosować ją do bieżących wyzwań?

3.      Spójrz jeszcze raz na swoich klientów i konsumentów – jak wydają pieniądze, co jest teraz dla nich ważne, z czego rezygnują, a z czego nie? Jak oszczędzają pieniądze?

4.      Poszukaj nowych dróg dotarcia do potencjalnych klientów.

5.      Co kupują konsumenci i jak zmienili swoje nawyki zakupowe?

6.      Poszukaj agencji marketingowej do strategicznego wsparcia działań marketingowych i doradztwa.

Słowem podsumowania. Kryzysy gospodarcze są tymczasowe, dlatego gdy nadchodzą nie można się poddawać. Pomoc agencji marketingowej i innych zaufanych podwykonawców, jest kluczowe, bowiem ostatnia rzecz, której potrzeba przedsiębiorcom w walce o utrzymanie firmy w trudnych czasach jest martwienie się o jakość i rzetelność współpracujących partnerów biznesowych.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych