„Śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej” melodyjnie recytował przed laty Jerzy Stuhr. Jednak w social media marketingu „lepiej lub trochę gorzej”, to często „być albo nie być” dla naszej marki. Przedstawiamy 10 najczęstszych błędów, których warto się wystrzegać, gdy prowadzi się firmowe social media.
Media społecznościowe są nieodzownym elementem naszej codzienności. Nic więc dziwnego, że wiele firm postanawia założyć swój profil na jednym z dostępnych portali. Social media marketing, to wiele korzyści – od budowania rozpoznawalności marki, przez umacnianie jej wizerunku, aż po zdobywanie wiernych fanów i sprzedaż produktów oraz usług. Kluczem do sukcesu jest tutaj efektywna komunikacja oraz analizowanie dostępnych danych. Prowadząc firmowe media społecznościowe (social media marketing) nie możemy pozwolić sobie na wpadki, bo internauci nie zapominają – i o ile, jeden lub dwa błędy są w stanie nam wybaczyć, o tyle pasmo wpadek przekłada się na opinie o marce i jej postrzeganie przez konsumentów. Lista niewybaczalnych błędów jest długa, ale my wybraliśmy z niej tych dziesięć najważniejszych i jednocześnie najczęściej się powtarzających. Warto te błędy poznać i ich unikać, zwłaszcza, że media społecznościowe w działalności marketingowej firmy to podstawa marketingu w Internecie i social media marketingu.
Tego nie rób, gdy wykorzystujesz media społecznościowe w biznesie i prowadzisz social media marketing i lub dopiero planujesz działać na platformach społecznościowych.
Można rzec, że działanie ad hoc, to też jakiś plan, lecz nie w mediach społecznościowych. Przez tydzień lub dwa mamy pomysły na kolejne wpisy na profilu firmowym, ale później poszukiwanie tematów do postów zaczyna być katorgą.
Inaczej jest, gdy podejdziemy do profilu lub profili firmowych, np. jak do gazety. Każda gazeta – codzienna, tygodnik, miesięcznik jest podzielona na konkretne sekcje tematyczne, w których znajdziemy zarówno informacje, inspiracje, rozrywkę, ciekawostki komentarze i oczywiście reklamy. W ich ramach planowane są tematy, które zostaną poruszone w gazecie. Podobnie działamy z profilami na Facebooku czy LinkedIn. Rysujemy strategię social media, którą poprzedzamy szeroką analizą, a następnie przygotowujemy plan działania i konkretne obszary tematyczne, które będą interesowały naszych fanów – użytkowników, followersów… Strategia social media, to pewnego rodzaju kompas, który wskazuje nam odpowiedni kierunek w komunikacji i prezentowaniu marki na portalach społecznościowych.
No way! Tak krótko możemy skomentować takie podejście. Wychodzenie z założenia, że użytkownicy chcą słuchać o tym, co my chcemy o sobie powiedzieć, jest jednym z głównych grzechów w social media marketingu. Fani marki lubią nas z jakiegoś konkretnego powodu, warto to sprawdzić, aby wiedzieć, jakie treści publikować w kanałach social media. Istotne jest również przeanalizowanie, jakie w ogóle treści interesują naszą grupę docelową. Dopasowanie informacji do odbiorców – to podstawa w każdej komunikacji, tym bardziej w tak intensywnej i wielostronnej, jak w mediach społecznościowych.
„Przecież nikt się nie zorientuje, że ten sam post opublikowaliśmy na Facebooku, Instagramie, LinkedIn.” Serio? To kolejny „mały grzeszek”, który wpływa na obraz marki w sieci. Publikowane treści oprócz tego, że powinny być dostosowane do grupy odbiorców, muszą być tworzone z myślą o konkretnej platformie społecznościowej. Komunikacja na Facebooku będzie różnić się od tej na Instagramie, w którym najważniejsze jest zdjęcie. Treści na LinkedIn będą zgłębiać natomiast tematykę zawodową i biznesową oraz związaną z rozwojem osobistym i firmy. Z kolei Tik Tok to przede wszystkim filmowa rozrywka autorstwa samych użytkowników.
Dwa razy dziennie, codziennie, raz w tygodniu, raz w miesiącu… Tak często wygląda publikowanie treści, gdy po prostu nie mamy czasu na dodatkowe zadanie w natłoku obowiązków. Zaniedbanie kanału w social mediach wiążę się również z utratą odbiorców. Regularność, ale dostosowana do grupy odbiorców, to sposób na budowanie społeczności i poszerzanie świadomości marki.
Jak często publikować prowadząc działania social media marketing? W sieci znajduje się na ten temat mnóstwo porad, jednak tak naprawdę, zależy to od marki i tego, jakie cele realizujemy poprzez media społecznościowe. Jedno jest pewne – nie należy spamować treściami, ponieważ klienci szybko znudzą się kolejnymi informacjami.
Jeśli planujemy obecność w social mediach, to musimy wziąć pod uwagę, że ich specyfika polega właśnie na obustronnej komunikacji. Tutaj nie mówimy do fanów, ale z nimi rozmawiamy. Dlatego nieodpowiadanie na komentarze, wiadomości, to tak naprawdę krok do wylania się niepochlebnych opinii na naszym profilu.
Podtrzymanie dobrej relacji z klientami jest podstawą prawidłowo prowadzonej komunikacji w social mediach. Dlatego nie bójmy się rozmowy, bo mogą być one dla nas ogromnym źródłem informacji o naszch klientach i insightem konsumenckim na temat naszej marki.
Szybkie zdobycie fanów wydaje się okazją dla fanpage. Jednak co nam po tym, jak nie są to klienci, którzy zetknęli się z naszą firmą czy marką. Takie konta, to dla nas „martwi” fani – nie możemy liczyć na ich reakcje, cenne komentarze i udostepnienia. Zamiast tego swoje treści możemy wypromować na przykład za pomocą Facebook Ads. Reklama na Facebooku i Instagramie pozwala na zwiększenie zasięgów profilu i liczby wyświetleń, a także pozyskanie nowych użytkowników obserwujących nasz profil. To, ile kosztuje prowadzenie social media zależne jest od celu prowadzonej kampanii.
Literówki, brak przecinków i kropek, niezrozumiałe zdania, błędy stylistyczne i składniowe – niechlujnie prowadzony fanpage pod kątem językowym tylko zniechęca. Czytanie treści, w której są błędy ortograficzne, stylistyczne jest po prostu męczące. I chociaż język w portalach społecznościowych jest prostszy, mniej finezyjny, to mimo tego, na profilach marek powinniśmy zadbać o to, aby był poprawny. Nawet najbardziej lekka i humorystyczna treść będzie lepiej odebrana przez fanów, gdy będzie pozbawiona błędów.
Brak analizy prowadzonych działań, czyli monitorowanie statystyk prowadzonego fanpage na Facebooku czy Instagramie, to tak naprawdę zaprzepaszczanie szansy na ulepszenie naszego profilu. Analiza statystyk – wyświetleń, polubień, zasięgów – jest niezwykle ważna, gdyż dzięki niej można zoptymalizować działania i jeszcze precyzyjniej je zaplanować i dopasować do fanów, a także potencjalnych klientów.
Zdjęcia, filmy, muzyka, wizerunki innych osób są objęte prawami autorskimi. Przed ich publikacją w swoich kanałach komunikacji, warto sprawdzić źródła oraz licencje na wykorzystanie. Należy się upewnić, czy takie treści można opublikować bezpłatnie, czy trzeba uiścić za nie opłatę oraz uzyskać zgodę na wykorzystanie wizerunku w przypadku materiałów z osobami.
Gdyby to było takie proste. Realizacja płatnych kampanii reklamowych na Facebooku, Instagramie, ale też na LinkedIn czy YouTube, a nawet Tik Toku to wiedza może nie tajemna, ale bardzo szeroka. Na skuteczność kampanii reklamowych wpływa wiele czynników, zatem totalnie przypadkowe ich włączanie, bez uprzedniej analizy i testowania naprawdę nie ma sensu. Takie kampanie reklamowe to przepalanie budżetu reklamowego. Wyjścia z tej sytuacji są dwa – albo porządne szkolenia z tego zakresu i ciągłe testowanie, monitorowanie i optymalizacja kampanii płatnych lub powierzenie tego agencji social media, która całościowo zaopiekuje się fanpage i reklamami.
Chociaż prowadzenie social media może wydawać się poroste, to tylko pozory. Aby skutecznie działać w social media marketingu trzeba po prostu umieć to robić lub powierzyć działania marketingowe agencji social media. Agencja reklamowa social media zadba o social selling i płatne kampanie reklamowe i odpowiednie targetowanie reklam oraz monitorowanie wyników, pozyskiwanie nowych klientów, generowanie ruchu na stronę internetową firmy z mediów społecznościowych, tworzenie treści, generowanie leadów, zwiększenie sprzedaży. Pomoże w promocji produktów na różnych platformach społecznościowych i o influencer marketing, a także budowanie relacji z potencjalnymi klientami i lojalności klientów z grupy docelowej. Po prostu agencja reklamowa social media zajmie się całym social media marketingiem.
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb i pokażemy, jak skutecznie marketing i zaplanowana komunikacja wpływa na postrzeganie marki, jej wizerunek oraz sprzedaż w biznesie. Zapytaj, co dokładnie możemy dla Ciebie zrobić.
Brandpeak Sp. z o.o.
Brandpeak to agencja social media, marketingu w internecie i public relations. Stawiamy na unikalne połączenie doświadczenia i wiedzy. Nasi specjaliści precyzyjnie planują i z sukcesem wdrażają kampanie i projekty marketingu internetowego, digital PR i w mediach społecznościowych.
Wykorzystujemy różnego rodzaju narzędzia marketingu online, takie jak content marketing (marketing treści), influencer marketing, performance marketing, PPC, e-mail marketing. Ofertę uzupełniają usługi agencji social media oraz reklama. Prowadzimy media społecznościowe, a reklama na Facebooku czy platformach takich jak Instagram i LinkedIn to nasz konik. Potwierdzą to nasi klienci!
Poprzez nasze działania chcemy budować świadomość marek, wspierać tworzenie silnych brandów, kreować i podtrzymywać pozytywny wizerunek i utrzymywać pozytywną reputację. Robimy to poprzez PR - prowadzenie kampanii public relations, analiz, budowanie i utrzymywanie relacji z mediami, prowadzenie biur prasowych naszych klientów.
Nie można nas zaszufladkować i powiedzieć tylko: agencja public relations, agencja social media, agencja reklamowa czy agencja kreatywna czy agencja marketingowa. Nie chcemy wierzyć, że jesteśmy jak inne agencje! Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy kompleksową agencją marketingową, która dobiera narzędzia marketingowe w zależności od rodzaju celów, które mamy zrealizować: poprawa wizerunku, budowanie świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, dotarcie do nowych klientów i grup docelowych i wiele, wiele innych. Wiemy, jak są one ważne i jak mogą wspierać wzrost Twojego biznesu. Tak kompleksowe działanie zapewnia najlepsza agencja marketingowa działająca dla klientów w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Agencja social media. Agencja PR. Agencja marketingowa. Brandpeak.pl Agencja PR warszawa, łódź, agencja social media warszawa, łódź, agencja marketingowa warszawa, łódź.