en_GBpl_PL

Prowadzenie social media musi być po coś, czyli zmień fanów w klientów marki

Prowadzenie social media musi być po coś, czyli zmień fanów w klientów marki - grafika promująca artykuł z gradientowym tłem (różowo -pomarańczowym) oraz kobietą z zakupami

Rolę oficjalnych stron internetowych – obowiązkowych „wizytówek” i głównego źródła informacji o firmach przejęły dziś social media. Ambicją prawie każdej marki jest prowadzenie social media (Facebook i Instagram). Wyższą formą wtajemniczenia w świat mediów społecznościowych jest prowadzenie komunikacji B2B na LinkedIn czy obecność na TikToku. Wymaga to zupełnie innej skali zaangażowania. I nie ma się co dziwić, bo obecność w mediach społecznościowych stało się efektywnym narzędziem marketingowym. Jednak, aby dzięki nim doprowadzić do zwiększenia sprzedaży, nie wystarczy prowadzenie fanpage na platformie społecznościowej i publikacja postów wtedy, kiedy jest na to przestrzeń w kalendarzu. W ten sposób można zyskać „zwykłych” obserwatorów. Zmienić ich w liczne twojej grupy docelowej. Następnie w lojalnych klientów, potrzeba odpowiedniego planu działania, żeby wyróżnić się na tle konkurencji.

Jak przekształcić fanów w social mediach w lojalnych klientów marki? 6 zasad prowadzących do sukcesu

Prowadzenie social media i wykorzystanie ich do zwiększania sprzedaży zawsze powinno być dopasowane do sytuacji swojej firmy, w swojej branży. Konieczna jest analiza potrzeb twojej firmy. Budowanie relacji, to odpowiadanie na potrzeby klientów, itp. Jednak warto kierować się kilkoma zasadami, które sprawdzą się w przypadku każdego brandu.

Zdefiniuj swoją grupę docelową

Jako dobry social media manager powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie: „kim są klienci mojej firmy, jakie mają zainteresowania, jakie są ich potrzeby?”. Jest to zupełna podstawa, bez której nie można efektywnie budować świadomości marki, a tym bardziej sprzedawać się w mediach społecznościowych. Precyzyjne określenie grupy docelowej i wyłonienie tzw. person. Wszystkich typów klientów idealnych marki, jest jednym z najważniejszych elementów strategii skutecznego działania w mediach społecznościowych.

Znasz swoich odbiorców? Możesz skupić się na publikowaniu odpowiednich treści, które będą trafiały w ich potrzeby i zainteresowania.

Media społecznościowe zaoferowały nieograniczone możliwości dotarcia do pożądanego odbiorcy

Strategia mediów społecznościowych wymaga wartościowych treści

Czyli jakich? Chodzi o tworzenie treści która: odpowiada na problemy i potrzeby, edukuje, angażuje, czyli wywołuje emocje u przedstawicieli grupy docelowej. Każdy post powinien być ważny z jakiegoś powodu dla odbiorców, a jednocześnie realizować cele biznesowe marki. Powinieneś promować produkty/usługi, firmowe wartości, informować o bieżących wydarzeniach i sukcesach marki.  

Content to również atrakcyjna kreacja w warstwie graficznej. Publikowanie „gołych” postów absolutnie jest „zakazane”, ale prosta grafika również coraz rzadziej wystarcza. Nie tylko copy powinno być angażujące, ale również to, co do niego dołączamy. Marki stawiają obecnie na content wideo (Reelsy, Shortsy, itp.), bo takich treści oczekują odbiorcy.

Profesjonalna obsługa social media: Nie zapominaj o Call To Action

Oprócz angażujących treści warto również nakłonić odbiorców do określonych działań. Do tego służy Call to Action. W każdym poście zawrzyj wyraźne wezwanie do jakiejś akcji. Zachęć użytkowników np. do kliknięcia link prowadzący na stronę internetową marki, polubienia fanpage, zostawienia komentarza czy pobrania e-booka.

Media społecznościowe stały się ważnym miejscem styku z Twoją firmom. Pamiętaj, że na platformach społecznościowych ważne są interakcje. Zachęcaj do nich na każdym kroku. Od like przez udostępniania po wskazywanie drogi do dokonania transkacji

W social media marketingu buduj i podtrzymuj relacje

Kiedy raz zdobędziesz uwagę odbiorców, nie możesz jej stracić. Prowadzenie social media to komunikacja w dwóch kierunkach. Dlatego kompletny must have to odpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne pozostawiane przez użytkowników w social media marki.

Platformy społecznościowe sprawdzają się również do zaangażowania użytkowników i budowaniu relacji odpowiadającej Ci grupy docelowej. Można zadawać im pytania, organizować dla odbiorców quizy, ankiety. Zbierany dzięki nim feedback jest bardzo ważny. Można go wykorzystać w kolejnych działaniach marketingowych.

Organizuj akcje specjalne. Konkursy i promocje organizowane np. Facebooku lub Instagramie to świetny sposób na zwiększenie zaangażowania odbiorców. Pozyskanie nie tylko nowych fanów, ale i potencjalnych klientów oraz przede wszystkim budowanie świadomości marki.

Wykorzystaj potęgę reklamy w mediach społecznościowych

Uruchomienie płatnych kampanii z wykorzystaniem mediów społecznościowych – Meta Ads (Facebook Ads i Instagram Ads), LinkedIn Ads i na innych platformach pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zwiększenie zasięgu twojej firmie. Z drugiej strony poprzez kampanie reklamowe i dzięki odpowiedniemu targetowaniu, można dotrzeć do bardzo szczegółowo określonej grupy odbiorców. Reklamować swoje produkty w konkretnej miejscowości na północy Polski lub wśród konsumentów z bardzo wąskiej grupy wiekowej.

Zdarza się, że firma działa w bardzo małej niszy lub dopiero startuje na rynku. Wtedy wydaje się, że dotarcie do nowych klientów poprzez reklamy w mediach społecznościowych najlepiej realizuje cele biznesowe.

prowadzenie social mediów z wykorzystaniem kampanii płatnych zasięg działań marketingowych i dotarcie do szerszego grona odbiorców. Pozwala docierać do tablicy użytkowników poprawiający przy tym wizerunek marki i realizować cele biznesowe

Media społecznościowe to analityka, analityka i po trzecie analityka!

Profesjonalna obsługa social media mają zmieniać „zwykłych” odbiorców treści w klientów marki. Czyli mają w konsekwencji zwiększenie sprzedaży, muszą być skutecznie i niezmienne realizować ten cel. O tym, czy tak się dzieje, będziemy wiedzieć na podstawie danych pozyskanych z firmowego konta. Dzięki analizie danych można dowiedzieć się, które treści są najbardziej popularne. Jak zachowują się odbiorcy i jakie działania przynoszą najlepsze efekty. Na podstawie tych informacji można optymalizować działania i podejmować lepsze decyzje, jeżeli chodzi o obecność firmy w social media. Szczególnie istotne wydaje się właściwe odczytanie i zrozumienie efektów kampanii reklamowych. Trzeba wiedzieć za co (za jaki rezultat) się płaci i czy kampanie przynoszą pożądane efekty. Analitykę social mediów warto spiąć z firmowym CRM-em, by nie stracić żadnego kontaktu pozyskanego w ramach działań w mediach społecznościowych.

Bez analizy profilu firmowego nie rozpoznasz angażujących postów i sprowadzi Cię do prowadzenia mediów społecznościowych na chybił trafił.

Prowadzenie social media a AI. To trzeba wiedzieć!

Pewnie część czytelników tego tekstu czekała na wątek dotyczący AI. Nie będzie to jednak reklama sztucznej inteligencji. Gdy przedstawia się korzyści kolejnych wersji Chata GPT i innych wcieleń AI, w pierwszych zdaniach eksperci podkreślają, że sztuczna inteligencja można „wyręczyć” człowieka w prowadzeniu firmowych social media. Po pierwszych zachwytach trzeba jednak podejść do sprawy na zimno, bez emocji.

AI a social media — chłodna analiza

Prawda jest taka, że mimo iż coraz na wyższym poziomie rozwoju, AI może jedynie podrzucić pomysł na prowadzenie social media i firmowy post, ale jego rozwinięcie i całokształt komunikacji powinien wyjść od specjalisty. Dlaczego? Sztucznej inteligencji trudno jest zrozumieć tone of voice danej marki, a poza tym to, co jest publikowane np. na Facebooku, musi być spójne z komunikacją brandu, która odbywa się w innych kanałach. AI można tego wszystkiego nauczyć, wpisując kolejne prompty, czyli wskazówki i odpowiedzi, ale to zajmuje sporo czasu. Specjalista od social mediów, który zna markę, będzie po prostu bardziej efektywny i… bardziej ludzki.

Styl AI a autentyczność marki

Jeżeli spędzi się nawet pół godziny z Chatem GPT czy „nowością” – Gemini AI (sztuczną inteligencją od Google), to można zauważyć, że sztuczna inteligencja proponuje content napisany w swoim stylu, nie tylko jeżeli chodzi o język, ale również o strukturę treści. Nawet mało doświadczona osoba rozróżni prawie bez błędu, który post został stworzony przez AI, a który przez człowieka z copywriterskim doświadczeniem.

AI a prawa autorskie

Korzystanie z AI stało się tak popularne, że temat praw autorskich dotyczących treści powstających przy wsparciu sztucznej inteligencji stał się naprawdę palący. Chodzi tu o prawa autorskie „treści pierwotnych” – AI przecież musi mieć content, na bazie którego się uczy. Poza tym okazuje się, że liczba informacji wejściowych, którymi zasilona jest AI, jest skończona i jednak „myśli” ona według określonego schematu. W dodatku użytkownicy zadają jej podobne zadania. Dlatego zdarza się, że różnym osobom AI proponuje bardzo podobne treści.

Specjalista vs. AI – kto wygrywa?

Firma, która opiera budowanie świadomości marki poprzez prowadzenie social media, nie może narażać się na takie „niebezpieczeństwo”. W dodatku firmy – spółki giełdowe, marki działające w branżach regulowanych czy brandy, które wyszły z kryzysu wizerunkowego, muszą szczególnie uważać na to co i jak publikują w swoich social media. Dlatego prowadzenie mediów społecznościowych i firmowego konta na Facebooku i Instagramie nadal warto powierzyć specjalistom, np. agencji social media.

Jeżeli przy obsłudze mediów społecznościowych wykorzystujesz AI, możesz spotkać się z zanikiem jakości treści, co przekreśli twoje wieloletnie doświadczenie i odbierze zaangażowaną społeczność

Profesjonalne prowadzenie social media — ważne tipy

Nie wystarczy jednorazowo wdrożyć strategię prowadzenia firmowych social media i czekać na jej efekty. Zmieniają się zainteresowania i potrzeby konsumentów i te zmiany powinny mieć odzwierciedlenie w tym, co i jak marka publikuje w social media. Trzeba również śledzić trendy dotyczące mediów społecznościowych. Każda platforma rządzi się swoimi prawami, algorytmy Instagrama i TikToka promują zupełnie inny rodzaj treści. Trzeba być na bieżąco i przyglądać się odbiorcom swojej marki w social mediach.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych