en_GBpl_PL

Content marketing (nadal) na szczycie – przyciągaj do marki

Content marketing, to wartościowe treści w różnej formie Wiadomo już, jakie są cechy „dobrego” contentu i ile może on zdziałać, ale należy jeszcze zadać pytanie – content, czyli właściwie dokładnie, co? Pierwsze (i właściwe) skojarzenia – content to artykuł publikowany na internetowym portalu lub materiał na firmowego bloga. Jednak w kampanii content marketingowej nie należy ograniczać się tylko do tych „formatów”. Contentem jest każda treść, która realizuje cele content marketingowe danej marki. Tworzenie wartościowej treści jest istotą content marketingu, ale treści może przyjmować różne formy. ·      Artykuły eksperckie publikowane w mediach online – pozwalają zbudować pozycję marki jako eksperta branżowego. ·       Blog – artykuły publikowane na firmowym blogu uwiarygadniają know-how marki, pozwalają odbiorcy bliżej zapoznać się z daną firmą i nawiązać z nią relację. ·       Infografiki – publikowane np. w social media dostarczają odbiorcom potrzebnej wiedzy lub informacji o marce. Ważne: „tradycyjne” posty publikowane na firmowym koncie na Facebooku czy Instagramie i szerzej – działania prowadzone w social media również mogą być częścią skutecznej strategii content marketingowej. ·       Materiały wideo – np. postaci filmów instruktażowych, wywiadów czy vlogów publikowanych m.in na  platformach społecznościowych – jedna z najbardziej angażujących form contentu i rodzaj treści, który obecnie dominuje w content marketingu. Aż 64% konsumentów decyduje się na dokonanie zakupu po obejrzeniu filmu stworzonego przez daną markę[7]. Przeszło 90% twierdzi, że chce oglądać więcej treści wideo od marek. 89% konsumentów przyznaje, że obejrzenie wideo przekonało ich do zakupu produktu lub usługi[8]. ·       Podcasty – dłuższe, angażujące treści, które również pozwalają pozycjonować markę jako eksperta w danym sektorze, a odbiorcom dostarczają potrzebnych informacji lub rozrywki. ·       E-booki – publikacje na konkretny temat, które dostarczają pogłębionej wiedzy i pozwalają na zbudowanie trwałej relacji z odbiorcą. Pobranie e-booka, nawet darmowego, wymaga od obiorcy sporej dawki zaangażowania na wejściu – odnalezienia właściwego źródła, podania kontaktu, odebrania wiadomości i kliknięcia we właściwy link. Aby ta relacja nawiązana z marką została podtrzymana, e-book musi być wartościowym contentem, który dowozi to, co obiecuje, inaczej można liczyć jedynie na rozczarowanie odbiorcy. ·       Newsletter – to również content, który ma wysoki współczynnik zaangażowania odbiorców. Newslettery najbardziej opiniotwórczych tytułów online trafiają jednorazowo nawet do 100 tys. osób. Podobne wyniki robią  newslettery branżowe. Nawet i zdecydowanie niższe zasięgi w tym przypadku mają duże znaczenie, bo aktywny odbiorca newslettera, (czyli taki, który czyta dostarczane mu treści – a to można  sprawdzić za pomocną odpowiednich narzędzi), to niezwykle zaangażowany fan marki. Contentem będzie nawet komentarz eksperta firmy umieszczony w  branżowym raporcie, post na temat działań firmy umieszczony na prywatnym koncie na platformie LinkedIn – każda zaplanowana treść, która w świadomy sposób realizuje cele content marketingu. Długość i format tej treści ma znaczenie, ale te czynniki nie przesądzają o skuteczności contentu. Którą formą contentu wybrać? To zależy – od celu działań content marketingowych i od grupy, do której będziemy kierować treści

Content marketing czyli marketing treści, to jeden z najskuteczniejszych obecnie sposobów promocji firmy w internecie. Dobrej jakości treści w różnej formie. Krótkie formy wideo, posty w social mediach, e-booki, webinary, raporty, blogi branżowe, filmy na YouTube i wiele innych. Angażuj odbiorców, to pomaga w budowaniu relacji, przyczyniają się do zwiększania lojalności klientów. Tym samym znacząco wpływają na sprzedaż. Krótko mówiąc: marketing treści ma wiele zalet i znacząco pomaga sprzedawać.

Specjaliści od marketingu przyznają, że żyjemy w bardzo ciekawych czasach. Z jednej strony, wydatki firm na reklamę w social media, Google i nie tylko rosną regularnie. Z drugiej, odbiorcy cierpią na ślepotę banerową[1]. W dodatku internauci masowo instalują wtyczki i programy, które blokują reklamy. Polacy je uwielbiają – blisko co 2. osoba w naszym kraju korzysta z Adblocka[2]. Coraz częściej konsumenci wolą czerpać informacje o firmach i ich produktach z innych treści niż reklamy. Content is the king i wygląda na to, że obecnie nikt nie zagraża jego pozycji. Internauci są coraz bardziej świadomymi, wymagającymi konsumentami. Wartościowy, organiczny content sam się obroni i sprzeda więcej niż sztampowa reklama. Dlaczego? Content marketing (marketing treści) w odróżnieniu od tradycyjnego marketingu nie opiera się na przekazie w jednym kierunku. Opiera się na budowaniu i utrzymywaniu trwałych relacji z odbiorcą. A to klucz do sukcesu.

(Jakościowy) content prawdę Ci powie i rozwiąże problem

Czy powyższe statystyki wskazujące na zwrócenie się odbiorców ku treściom organicznym oznaczają, że reklamy przestały zmień znaczenie. Zdecydowanie nie, ale szacuje się, że sukces reklamy przynajmniej w 65% zależy od jej treści, czyli od contentu[3].

Na czym polega marketing treści?

Na contencie bazuje strategia marketingowa, która polega na tworzeniu i dystrybucji:

  • jakościowych,
  • aktualnych,
  • angażujących,
  • i odpowiadających na potrzeby odbiorców treści, które przyciągną grupę docelową.

To definicja content marketingu, czyli marketingu treści. Dzięki wejściu w różnego rodzaju interakcje z contentem, który jest ważny dla odbiorców, konsumenci nawiązują trwałe relacje z markami. Zamienia ich to w lojalnych fanów oraz kleintów. Dzięki odpowiedniemu contentowi i strategii  obszaru content marketingu firmy osiągają konkretne cele biznesowe. TOP 1 na tej liście zajmuje generowanie ledaów i zwiększanie sprzedaży, ale jest ona zdecydowanie dłuższa.

6 najważniejszych korzyści content marketingu i dobrego contentu

Zbudowanie zaufania i pozycji eksperta

Nikt nie pokusi się o stwierdzenie, że treści sponsorowane nie niosą wartości na odbiorców. Jednak omijanie przez internautów w wyszukiwarce Google linków oznaczonych jako reklamy, jest coraz wyraźniejszą tendencją. Jakie jest jej źródło? Jesteśmy przekonani o tym, że reklama ma głównie sprzedawać. Firmy aby osiągnąć ten cel, czasem mijają się z prawdą i koloryzują rzeczywistość. Jeżeli chcemy zdobyć rzetelne informacje, szukamy jakościowego i „pewnego” contentu niebędącego np. artykułem sponsorowanym, opublikowanego na opiniotwórczych i branżowych portalach.

Wartościowy content buduje zaufanie wśród odbiorców i pozwala postrzegać markę, która go publikuje jako eksperta w swojej dziedzinie. Wpływa to na zwiększanie świadomości marki.

Szerokie dotarcie do odbiorców poprzez marketing treści

Zwiększenie lub wręcz zbudowanie świadomości marki od podstaw to kolejna zaleta „dobrego” contentu. Dotarcie do szerokiej grupy odbiorców jest trudne w kampanii reklamowej, nawet w tej z dużym budżetem. Natomiast content marketing pozwala na szerokie dotarcie do nowych odbiorców, którzy wcześniej nie mieli styczności z marką. Łączy się to z pojęciem tzw. marketingu wirusowego bądź wiralowego, który jest bardzo ściśle związany z content marketingiem.

Chodzi o takie działania, których celem jest zbudowanie świadomości marki poprzez nakłonienie odbiorców treści do samodzielnego – wiralowego – rozpowszechniania informacji na temat danego brandu, jego produktów czy usług. Będzie on zrealizowany, jeżeli content będzie angażować odbiorców, czyli będzie dla nich ważny,
z różnych powodów.

Pozycjonowanie w TOP 10 wyników wyszukiwania w Google

Jakościowy content, który odpowiada na potrzeby odbiorców, będzie na siebie pracować. Pozwala na pozycjonowanie marki, jej strony www czy konkretnych treści na topowych wynikach wyszukiwania w Google. Dlaczego to ważne? Im wyżej dana strona jest pozycjonowana, tym więcej osób organicznie trafia na nią
z wyszukiwarki.

Ponad 50% wszystkich podróży konsumenckich zaczyna się w kanale online. Dokładnie – od sprawdzania informacji nt. marki i jej produktów w wyszukiwarce. Firma musi być w niej widoczna albo inaczej – musi łatwo dać się w niej znaleźć. W przypadku branży turystycznej jest to 70%, a e-commerce nawet ponad 90%[4]. Pisząc o wyszukiwarce, mamy oczywiście na myśli  Google, z której korzysta blisko 97% wszystkich użytkowników sieci w Polsce[5],. Marka musi zadbać o wysokie pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.

Algorytmy Google to „czarna magia” i tak ma chyba pozostać dla wszystkich osób spoza tej korporacji. Co jest pewne, to fakt, że wyszukiwarka promuje oryginalne, jakościowe treści. Chcesz poprawić pozycjonowanie swojej marki w Google? Postaw na wartościowy content i content marketing. Jest on jednym z najważniejszych elementów SEO. Regularne publikowanie wartościowych treści pozwala na zdobywanie wartościowych linków, co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie marki w wynikach wyszukiwania.

Narzędzie w walce o uwagę i zaangażowanie odbiorców

Coroczne zestawienie What Happens in 60 Seconds on the Internet[6] pozwala szacować, że każdej minuty do sieci wrzucane są setki, jeżeli nie tysiące terabajtów danych rozmaitych treści. Aby nie przepaść w lawinie informacji
i internetowego „spamu”, trzeba wyróżnić się na tle konkurencji. Pomaga w tym oryginalny content, który zwraca uwagę odbiorców i buduje zaangażowaną społeczność wokół marki.

Jest wiele strategii pokazujących, jak zrealizować ten cel w praktyce. Można zadbać o unikatową treść, która ma szczególne znaczenie dla odbiorców (np. rozwiązuje ważny problem czy budzi emocje poprzez właściwie poprowadzony storytelling) albo o formę contentu graficznego, z którą zapada w pamięć, i z którą odbiorca wchodzi w interakcje.

Podtrzymywanie relacji z fanami marki i generowanie leadów

Gdy dzięki działaniom prowadzonym w ramach content marketingu pozyskamy uwagę i zaangażowanie odbiorców, których można skłonić do konkretnych działań. Content marketing pozwala na tworzenie wartościowych materiałów, takich jak e-booki czy white papers, które można wykorzystać jako tzw. magnesy leadowe. Dane kontaktowe pozyskane np. w ramach  pobrania wspomnianego e-booka, można wykorzystywać do dalszych działań marketingowych

Zwiększenie sprzedaży a content marketing

Prowadzi to do ostatniego punktu, czyli do zwiększenia sprzedaży,  jeżeli nie głównego, to najbardziej pożądanego celu działań związanych z contentem. Dobrze zaplanowana strategia content marketingowa przekłada się wprost na wzrost sprzedaży, jest integralną częścią lejka sprzedażowego.

Dobrze przygotowane treści mogą nie tylko zainteresować potencjalnych klientów ofertą danej marki, ale przekonać ich do podjęcia decyzji o zakupie.  

Content marketing, to wartościowe treści w różnej formie

Wiadomo już, jakie są cechy „dobrego” contentu i ile może on zdziałać. Należy jeszcze zadać pytanie – content, czyli właściwie dokładnie, co? Pierwsze (i właściwe) skojarzenia – content to artykuł publikowany na internetowym portalu lub materiał na firmowego bloga. Jednak w kampanii content marketingowej nie należy ograniczać się tylko do tych „formatów”. Contentem jest każda treść, która realizuje cele content marketingowe danej marki. Tworzenie wartościowej treści jest istotą content marketingu, ale treści może przyjmować różne formy.

Różnorodność formatów contentu

·      Artykuły eksperckie publikowane w mediach online – pozwalają zbudować pozycję marki jako eksperta branżowego.

·       Blog – artykuły publikowane na firmowym blogu uwiarygadniają know-how marki. Odbiorca może bliżej zapoznać się z daną firmą i nawiązać z nią relację.

·       Infografiki – publikowane np. w social media dostarczają odbiorcom potrzebnej wiedzy lub informacji
o marce.

Ważne: „tradycyjne” posty publikowane na firmowym koncie na Facebooku czy Instagramie i szerzej
– działania prowadzone w social media również mogą być częścią skutecznej strategii content marketingowej.

·       Materiały wideo – np. postaci filmów instruktażowych, wywiadów czy vlogów publikowanych m.in na platformach społecznościowych. Forma video należy do najbardziej angażujących form contentu i rodzaj treści, który obecnie dominuje w content marketingu. Aż 64% konsumentów decyduje się na dokonanie zakupu po obejrzeniu filmu stworzonego przez daną markę[7]. Przeszło 90% twierdzi, że chce oglądać więcej treści wideo od marek. 89% konsumentów przyznaje, że obejrzenie wideo przekonało ich do zakupu produktu lub usługi[8].

·       Podcasty – dłuższe, angażujące treści, które również pozwalają pozycjonować markę jako eksperta
w danym sektorze, a odbiorcom dostarczają potrzebnych informacji lub rozrywki.

·       E-booki – publikacje na konkretny temat, które dostarczają pogłębionej wiedzy i pozwalają na zbudowanie trwałej relacji z odbiorcą. Pobranie e-booka, nawet darmowego, wymaga od obiorcy dawki zaangażowania na wejściu. Odnalezienie właściwego źródła, podania kontaktu, odebrania wiadomości i kliknięcia we właściwy link. Chcesz aby ta relacja była silna? E-book musi być wartościowym contentem, który dowozi to, co obiecuje, inaczej można liczyć jedynie na rozczarowanie odbiorcy.

·       Newsletter – to również content, który ma wysoki współczynnik zaangażowania odbiorców. Newslettery najbardziej opiniotwórczych tytułów online trafiają jednorazowo nawet do 100 tys. osób. Podobne wyniki robią  newslettery branżowe. Nawet i zdecydowanie niższe zasięgi w tym przypadku mają duże znaczenie. Aktywny odbiorca newslettera, czyli taki, który czyta dostarczane mu treści – a to niezwykle zaangażowany fan marki.

Content to nie tylko forma, ale i cel

Contentem może być wszystko. Nawet komentarz eksperta firmy umieszczony w branżowym raporcie, post na temat działań firmy umieszczony na prywatnym koncie na platformie LinkedIn. Każda zaplanowana treść, która w świadomy sposób realizuje cele content marketingu. Długość i format tej treści ma znaczenie, ale te czynniki nie przesądzają o skuteczności contentu.

Którą formą contentu wybrać? To zależy – od celu działań content marketingowych i od grupy, do której będziemy kierować treści.

Powierz nam tworzenie treści content marketingowych

Potrzebujesz wsparcia kreatywnego i strategicznego w zrealizowaniu skutecznej kampanii content marketingowej? W agencji Brandpeak najpierw tworzymy strategię content marketingu, a następnie wartościowe treści dostosowane do grupy docelowej i narzędzia (kanały dystrybucji), którym content ma być dystrybuowany do odbiorców. Jaki content tworzymy? Każdy! Od postów do social mediów, przez wideo, reelsy, artykuły eksperckie i poradnikowe, filmy na TikTok i YouTube, opisy produktów, teksty na strony internetowe, raporty, badania, wywiady i wiele innych.


[1] Zjawisko polegające na podświadomym, odruchowym ignorowaniu przez użytkowników sieci fragmentów stron internetowych wyglądających jak reklamy lub rzeczywiście będących reklamami.

[2] Dane: IAB Polska, 2023.

[3] Szacunki firmy HotSpot.

[4] Dane: Google, 2023.

[5] Źródło: Mediapanel 2023.

[6] Źródło: Domo.

[7] Dane: demandsage.com, 2023.

[8] Dane: demandsage.com, 2024.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych