en_GBpl_PL

Podcasty w marketingu internetowym zyskują na popularności

W ciągu ostatnich lat podcasty zyskały na popularności. Obecnie chyba nie ma osoby, która by się z podcastem nie spotkała. Obecnie na rynku możemy znaleźć wiele ciekawych podcastów z różnych dziedzin, które zapewniają nam rozrywkę czy edukację, ale nie tylko. Na przestrzeni lat podcasty stały się również bardzo skutecznym narzędziem marketingu internetowego. Jako element składowy content marketingu wykorzystywane są zarówno przez blogerów, jak i przez duże korporacje. Dlaczego podcast jest taki popularny i jakie daje możliwości marketingowe?

Podcast – czym jest i skąd pochodzi jego nazwa?

Skąd się wzięło słowo podcast?

Zanim przejdziemy do specyfikacji i korzyści, które z niego płyną warto wspomnieć, skąd wziął się podcast i jaka jest etymologia tego słowa. Słowo podcast powstało w 2004 roku i wynika z połączenia dwóch słów. Od słowa iPod – popularnego niegdyś odtwarzacza muzyki firmy Apple i angielskiego słowa „broadcast”, które oznacza „transmisję, przekaz”.

Czym jest podcast?

Podcast to nic innego, jak cyfrowe pliki dźwiękowe, które udostępniane są użytkownikom w postaci regularnych odcinków poprzez popularne platformy streamingowe jak Spotify, Apple Podcast, Podcast Addict, Soundcloud czy Google Podcast. Możemy uznać, że swoją formą podcast przypomina bloga, jednak z tą różnicą, że przy jego odbiorze wytężamy zmysł słuchu, a nie wzroku. Podcasty to najczęściej monologi lub dialogi przeprowadzane z zaproszonymi gośćmi. Do odsłuchania podcastów nie potrzebujemy specjalnego odtwarzacza muzycznego. Możemy słuchać ich z telefonu, komputera czy też z telewizora połączonego z Internetem. Jedynym wymogiem jest aplikacja serwisu streamingowego zainstalowana na urządzeniu.

Jakie korzyści daje podcast dla Twojego biznesu?

Podcast jest ważnym elementem w marketingu, który pozwala zwiększyć skuteczność działań marketingowych i pomaga w prowadzeniu biznesu. Za sprawą tej formy publikacji możesz podzielić się z klientem swoimi doświadczeniami i skutecznie sprzedawać swoje produkty lub usługi. Tym samym kreujesz swój wizerunek eksperta w branży. Jednak to, co jest największym atutem podcastów to fakt, że przez swoją formę audio może dotrzeć do większej ilości osób. Dzięki temu, że nie wymaga skupienia wzroku, grupa odbiorców może powiększyć się o tych, którzy są zabiegani, sprzątają, jadą samochodem czy nawet pracują i mogą sobie pozwolić w danym momencie jedynie na słuchanie. Jest to aspekt, który zdecydowanie przeważa nad formą video i pozwala na zbudowanie trwałych relacji ze swoimi odbiorcami. Podcasty pomagają skrócić dystans pomiędzy autorem a odbiorcą, a także przybliżyć go do gości podcastu i pozwolić słuchaczowi bliżej ich poznać.

Będąc twórcą, również warto słuchać podcastów innych twórców. To pomaga podążać za trendami i czerpać inspiracje, które jako autor podcastu możesz wykorzystać u siebie.

O czym należy pamiętać, aby stworzyć ciekawy podcast?

Każda dobra strategia tworzenia podcastu powinna uwzględniać cztery elementy – temat, jakość, charyzmę i dobre relacje z odbiorcą.

Temat audycji

Planując rozpoczęcie nagrywania podcastu, powinno zacząć się od pomysłu na interesujący temat – zarówno dla odbiorców, jak i dla twórcy. Tylko wtedy, kiedy autor będzie zaciekawiony tematem efekt będzie autentyczny. Temat musi być również powiązany z działaniami firmy, aby był uzupełnieniem informacji na jej temat, wiedzy z zakresu branży, czy innych kreatywnych pomysłów.

Jakość dźwięku w podcastach

Nie ma dobrego podcastu bez dobrego dźwięku – to fakt, nie opinia. Wiadomo, że inwestycja w profesjonalne studio i mikrofony, kiedy dopiero rozpoczyna się przygodę z podcastem, będzie decyzją nad wyrost, jednak na początek wystarczy zadbać o nagrywanie w cichym miejscu, wolnym od hałasów i szmerów.

Charyzma prowadzącego

Dobra dykcja, ton głosu, poczucie humoru, płynne mówienie w języku polskim i znajomość tematu – to tylko kilka elementów, które charakteryzują dobrego podcastera, który (jakby nie patrzeć) jest najważniejszą postacią w tej internetowej audycji. Cechujący się charyzmą prowadzący przyciągnie odbiorców i wzbudzi w nich sympatię. W podcaście będzie miał okazję wykazać się swoją wiedzą i zachęcić słuchaczy do pozostania z marką na dłużej.

Dobre relacje z odbiorcą

Charyzma przekłada się na relację z odbiorcami, które są najważniejszym elementem składającym się na sukces podcastu. Dzięki dobrym relacjom podcast może cieszyć się większą popularnością – zadowoleni słuchacze będą polecali go innym.

Najlepsze podcasty ze świata biznesu, które warto znać

Zanim zacznie się działać, zawsze powinno się poszukać inspiracji i rozeznać się w konkurencji. Obecnie na rynku istnieje kilka podcastów o biznesie, które są godne uwagi i które z czystym sumieniem możemy polecić.

  • Mała Wielka Firma, której prowadzącym jest Marek Jankowski to, jak sam autor mówi, „podcast o biznesie dla przedsiębiorców”, który odpowiada na wiele ważnych pytań, na które odpowiedzi powinieneś znać mając własny biznes;
  • Skuteczny marketing – podcast, który prowadzi Wojciech Bizub przedstawia słuchaczowi autorskie schematy dobrego marketingu i motywuje do działania;
  • Konkretnie o Marketingu i Sprzedaży, którego autorem jest Artur Jabłoński to seria wskazówek marketingowych, których wprowadzenie będzie ułatwieniem w codziennym życiu Twojej firmy;
  • Marketing z głową – Łukasz Hodorowicz przedstawia słuchaczom perspektywę konsumenta i sposób jego myślenia podczas podejmowania decyzji zakupowych.

Popularność podcastów jest tak ogromna, że nawet premier polskiego rządu – Mateusz Morawiecki zdecydował się na taką formę dotarcia do obywateli. Pokazuje to, że każdy może znaleźć miejsce dla siebie w tej formie publikacji, wystarczy chcieć i mieć na to pomysł!

Podcasty dla firm – czy to się opłaca?

Każda firma wie, że jeśli chce być online, marketing jest elementem obowiązkowym. Patrząc na popularność podcastów jasno widać, że sama obecność w social mediach już nie wystarcza, dlatego firmy zaznaczają również swoją obecność na innych platformach i próbują nowych form publikacji, takich jak podcasty. Bardzo często można spotkać się z tym, że podcast tworzony jest jako uzupełnienie działań związanych z content marketingiem i trudno się dziwić – ta forma publikacji dociera do ogromnej liczby osób.

Współpraca z agencją specjalizującą się w marketingu internetowym

Chcesz zwiększyć skuteczność działań marketingowych swojej firmy i przyda Ci się dobry content marketing? Napisz do nas. Stwórzmy razem podcast dla Twojego biznesu!

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych