en_GBpl_PL

Influencer marketing – zbędny czy niezbędny?

Influencer marketing - agencja PR Brandpeak

Aż 90% ankietowanych osób, podczas badania Influencer Marketing Hub, zadeklarowało, że według nich influencer marketing jest skuteczny. Kim zatem jest influencer i co możemy zyskać dzięki współpracy z nim? Czy warto podejmować takie działania, jeśli istnieje szereg innych możliwości związanych z marketingiem internetowym? Spieszymy z odpowiedzią.

Influencer – kto to jest?

Influencer jest osobą publiczną, która poprzez swoją działalność w mediach społecznościowych  wywiera wpływ na obserwatorów i tworzy z nimi trwałe relacje. Terminem tym określani są twórcy internetowi, którzy skupiają się na danej tematyce i przyciągają odbiorców podzielających ich zainteresowania oraz poglądy. Influencerzy na swoich kanałach często recenzują produkty i wyrażają opinie, co stawia ich w roli eksperta. Ich opinia jest ważna dla obserwatorów. Według badania LTK, największej globalnej platformy marketingu cyfrowego, w 2021 roku 92% dorosłych w wieku 18-25 lat uważało, że rekomendacja influencera ma wpływ na ich wybór podczas zakupów. Ta sama grupa podkreśla również, że reklama na profilu twórcy przemawia do nich bardziej, niż reklama producenta.

Współpraca z influencerami stała się ważnym elementem działań marketingowych. O zapotrzebowaniu na tego typu działania świadczy fakt, że w ubiegłym roku na świecie pojawiło się aż 240 nowych platform. A także mnóstwo agencji skupiających się wokół influencer marketingu.

Influencer marketing – co to jest i na czym polega?

Influencer marketing to nic innego jak reklamowanie produktów bądź usług w mediach społecznościowych z udziałem znanych osób – influencerów. Wykorzystując ich rekomendacje możemy dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Został oparty na regule autorytetu – jednej z technik wywierania wpływu na ludzi, opracowanej przez amerykańskiego psychologa społecznego, Roberta Cialdiniego. Twórca internetowy jest postawiony w roli pewnego rodzaju eksperta, który posiada określoną wiedzę w danej dziedzinie i wyraża swoje opinie. Odbiorcy darzą go zaufaniem i uważają za osobę wiarygodną, dlatego właśnie influencer marketing jest tak skuteczny.

Ważne, aby wybrać odpowiednią osobę do współpracy, z grupą docelową obserwatorów, na których nam zależy w działaniach marketingowych. Taka formuła może zapewnić firmie większy zasięg oraz rozpoznawalność, co często przekłada się na zwiększenie zysków. Z danych Mediakix wynika, że według 89 % marketerów promowanie produktu poprzez współpracę przynosi wyższy zwrot inwestycji niż w przypadku innych działań reklamowych. Zatem jeśli rozważasz przeprowadzenie kampanii z influencerami, to wiedz, że jest to nadal dobry kierunek i skuteczne narzędzie promocji.

Jak wybrać odpowiedniego influencera?

Zanim podejmiemy współpracę z influencerem, powinniśmy zbadać profil naszego klienta. Każda kampania z influencerami powinna zacząć się od analizy influencera. Ważne jest, aby wiedzieć czym kieruje się podczas zakupów oraz w jakich okolicznościach decyduje się na zakup naszego produktu. Kiedy już zdobędziemy te informacje, powinniśmy wyznaczyć cel, jaki chcemy osiągnąć dzięki zaangażowaniu internetowego celebryty. Po ustaleniu tych kwestii, możemy przejść do etapu poszukiwania aktywnych na rynku influencerów, którzy działają w obrębie tematyki dotyczącej naszego produktu.

Influencer musi pasować do naszej grupy docelowej. Dodatkowo przyciągać potencjalnych klientów poprzez swoją działalność, angażowanie odbiorców oraz budowanie z nimi relacji. Należy także wziąć pod uwagę jego zasięg, czyli liczbę followersów. Jednak ilość nie zawsze idzie w parze z jakością. Stąd poprzez liczbę komentarzy i polubień pod postami powinniśmy przeanalizować, ilu obserwujących jest aktywnych na jego profilu. Często zdarza się, że duża część obserwatorów to tak zwane „fake konta”, które nie staną się naszymi potencjalnymi klientami. Możemy przyjąć, że współpraca jest opłacalna, gdy co najmniej 1/10 followersów jest aktywna na profilu.

Jak wygląda współpraca z influencerem?

Współpraca z influencerami ma różne formy, co jest jej ogromną zaletą, ponieważ pozwala to na różnorodność i kreatywność. Jednak do najpopularniejszych i najczęściej stosowanych działań możemy zaliczyć: posty sponsorowane z lokowaniem produktu, testy i rekomendacje, wzmianki w relacjach, tutoriale, recenzje i unboxingi w formie wideo. Na tym polu powinniśmy zdać się na jego kreatywność – to on zna swoich obserwatorów najlepiej i wie, co do nich trafia. Oczywiście, powinniśmy postawić warunki, jednak nie możemy narzucać swojej wizji i dawać gotowych szablonów – zaburzy to wiarygodność przekazu. Influencer powinien sam zapoznać się z naszym produktem i zarekomendować go na swój sposób. Musimy mu zaufać i nie ograniczać go. Wtedy z pewnością dostarczy nam jakościowe treści.

Innym, zyskującym na popularności działaniem są konkursy angażujące followersów, w których mogą wygrać nasz produkt. Jest to świetny sposób na zbudowanie relacji i zaufania zarówno dla naszej marki, jak i dla influencera. Często stosuje się także spersonalizowane kody rabatowe (np. nazwa profilu), które twórca udostępnia. Kiedy obserwator użyje kodu podczas zakupów na naszej stronie, będziemy wiedzieli, że jest to klient, którego przyciągnął influencer. Zdecydowanie rzadszą, ale również spotykaną formą współpracy jest współtworzenie produktu. Takie działania mają miejsce, kiedy marka i influencer wypracują dobre relacje, oraz gdy współpraca jest długotrwała.

Jakie korzyści płyną z influencer marketingu?

Współpraca z influencerami przynosi wiele korzyści i świadczy o tym fakt, że jest to najbardziej rozwijająca się metoda pozyskiwania klientów online –  wynosi aż 28%. Dla porównania SEO to 15%, a mailing 13% (według ankiety Influencer Marketing Hub). Dzięki współpracy przede wszystkim budujemy autentyczność swojej marki. Influencer jest jednym z konsumentów, dlatego obserwatorzy darzą go zaufaniem i są bardziej skłonni zakupić polecany przez niego produkt. Kolejną korzyścią jest rozpoznawalność – dzięki współpracy jesteśmy bardziej widoczni, a co za tym idzie, zwiększa się zainteresowanie naszą marką, co może przełożyć się na większą sprzedaż produktów. Influencer marketing jest na tyle skuteczny, że coraz częściej mówi się o rezygnacji z wykorzystywania tradycyjnej formy reklamy.

Czy warto współpracować z influencerami?

Współpraca z influencerami daje wiele możliwości, m.in. takich jak dotarcie do sprecyzowanego grona naszej grupy docelowej oraz wzrost rozpoznawalności i budowanie wiarygodności marki, co może przełożyć się na wzrost zysków. Dzięki współpracy przybliżamy się do odbiorcy i stajemy się mu bliscy, a także prezentujemy nasz produkt w zupełnie nowej odsłonie.

Możliwości jest wiele, ponieważ influencer marketing prężnie się rozwija i zaczyna dominować w marketingu internetowym. Według raportu Digital 2022 obecnie na świecie blisko 4,6 miliarda ludzi korzysta z mediów społecznościowych, co daje ogromne zasięgi i mnóstwo możliwości. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Blogerów i Vlogerów aż 72% odbiorców stwierdza, że ich głównym źródłem informacji o produktach są opinie influencerów i liczą się z nimi bardziej, niż z rekomendacjami rodziny oraz znajomych. Dlatego warto podejmować współpracę, jednak należy pamiętać, że aby osiągnąć pożądane rezultaty musimy dobrze się do tego przygotować i wybrać odpowiedniego influencera, który będzie doskonałym reprezentantem naszych wartości. Zatem nie odkładaj tych działań na później – już teraz skorzystaj z usług influencer marketingu. Pamiętaj też, że doświadczona firma marketingowa lub PR pomoże Ci odpowiednio zaplanować działania, abyś nie przepalał budżetu na marketing influencerski. influencer marketing przynosi wiele korzyści, pod warunkiem, że jest wpisany w strategię digital marketingu firmy.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych