Przygotowywanie i wysyłanie notek prasowych do dziennikarzy oraz tzw. follow-up to jedne z najpopularniejszych narzędzi komunikacji z mediami, która jest jednym z obowiązków specjalistów ds. public relations. Rzecz jednak w tym, że to jedynie część ich pracy! PR ma na celu zarządzanie reputacją i budowanie pozytywnego wizerunku. PR swoje działania kieruje do wszystkich interesariuszy organizacji: partnerów biznesowych, aktualnych i potencjalnych inwestorów, jednostek administracyjnych, instytucji pozarządowych, lokalnej społeczności. Media relations to element PR-u – niesłychanie istotny, ale niejedyny. PR-owcy nierzadko zajmują się także employer brandingiem, a więc działaniami mającymi na celu wzmacnianie wizerunku organizacji jako dobrego pracodawcy, ePR-em, komunikacją wewnętrzną czy public affairs. Kontakt z dziennikarzami to więc zaledwie ułamek obowiązków PR-owca.
Działania PR nie znajdują bezpośredniego przełożenia na sprzedaż, więc nie może ona stanowić kryterium oceny skuteczności public relations w organizacji. PR może być jednak narzędziem istotnie wspierającym zarówno sprzedaż, jak i marketing. Poprzez skuteczną i przemyślaną komunikację firma może dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Może też wzmocnić swoją widoczność i rozpoznawalność oraz na różne sposoby opowiadać o swoim doświadczeniu, misji, filozofii czy wyznawanych wartościach, a w konsekwencji zyskać zaufanie potencjalnych odbiorców czy klientów i uwiarygodnić się w ich oczach.
Innymi słowy: PR nie ma na celu „sprzedania” produktu. Założeniem public relations jest „sprzedanie” całej firmy otoczeniu. Przekonanie go, że jest wiarygodną, godną zaufania organizacją i zbudowanie oraz podtrzymywanie jak najlepszej reputacji.
Naturalnie przechodzimy do kolejnego, chyba najbardziej szkodliwego mitu na temat PR-u… To przekonanie, że jeśli celem PR-u nie jest maksymalizacja zysku przedsiębiorstwa, to jest on nierentowny. A co za tym idzie, prowadzenie działań PR w organizacji jest równoznaczne z wyrzucaniem pieniędzy w błoto. To gigantyczny i kosztowny błąd w rozumowaniu! Podobnie jak zakładanie, że „PR nie jest nikomu potrzebny” – bo to oznaczałoby, że nikt nie chce… budowania dobrych relacji z otoczeniem i wzmacniania swojej reputacji.
To prawda, że efekty działań PR nie są tak twardo mierzalne jak działania działów ds. sprzedaży czy marketingu. Jednak – jak zostało już wyjaśnione wyżej – w public relations nie chodzi o sprzedaż. Jeżeli przyjmiemy, że celem PR-u jest budowanie dobrej reputacji, utrzymywanie jak najlepszych stosunków z partnerami biznesowymi, mediami, klientami czy wszystkimi innymi podmiotami stanowiącymi otoczenie organizacji, to czy można właściwie oszacować ich wartość? O reputacji i wizerunku firmy warto myśleć jak o niematerialnych aktywach firmy. To nieoceniony kapitał!
Wyobrażenie, że działania public relations podejmują tylko wielkie organizacje, jest bardzo krzywdzące dla mniejszych firm. Dlaczego małe przedsiębiorstwa nie chciałyby i nie miałyby dbać o odpowiednią komunikację ze swoim otoczeniem i interesariuszami? Troska o dobry wizerunek firmy i nienaganną reputację jest bardzo istotną potrzebą zarówno dla firmy consultingowej zatrudniającej dziesiątki tysięcy pracowników, jak i niewielkiego biura rachunkowego, w którym pracuje kilka osób.
Mniejsze i większe przedsiębiorstwa mogą oczywiście prowadzić PR zupełnie inaczej. Mogą planować działania w oparciu o zupełnie inne narzędzia i na diametralnie inną skalę. Jednak powtórzmy: to nie oznacza, że mniejsze firmy nie chcą odpowiednio zarządzać swoją reputacją i nie mają ku temu podstaw.
Twierdzenie, że PR opiera się na „pudrowaniu” czy „lukrowaniu” lub wręcz zakłamywaniu rzeczywistości, również mija się z prawdą. Istotą PR-u jest przejrzysta, uczciwa i etyczna komunikacja, która w konsekwencji sprzyja budowaniu i wzmacnianiu dobrych, zdrowych relacji z otoczeniem.
Wspomniane wyżej efekty działań PR można dostrzec dopiero w dłuższej perspektywie. Koordynacja public relations to proces: długotrwały, złożony, czaso- i pracochłonny, wymagający cierpliwości i konsekwencji a także zaangażowania całej organizacji. Nie jest bowiem prawdą, że zatrudnienie agencji PR-owej czy specjalisty ds. public relations zdejmuje z reszty pracowników czy kadry zarządzającej firmy obowiązek dbania o dobre imię marki. Praca działu zajmującego się public relations wymaga ścisłej współpracy tak z zarządem, jak innymi komórkami organizacji, takimi jak działy HR, sprzedaży czy marketingu. PR wymaga sprawnie skoordynowanej pracy zespołowej. Wszyscy w firmie grają przecież do jednej bramki. Wszyscy powinni dążyć do tego, by o organizacji mówiło się i myślało jak najlepiej!
Dobierzemy działania dostosowane do Twoich potrzeb i pokażemy, jak skutecznie marketing i zaplanowana komunikacja wpływa na postrzeganie marki, jej wizerunek oraz sprzedaż w biznesie. Zapytaj, co dokładnie możemy dla Ciebie zrobić.
Brandpeak Sp. z o.o.
Brandpeak to agencja social media, marketingu w internecie i public relations. Stawiamy na unikalne połączenie doświadczenia i wiedzy. Nasi specjaliści precyzyjnie planują i z sukcesem wdrażają kampanie i projekty marketingu internetowego, digital PR i w mediach społecznościowych.
Wykorzystujemy różnego rodzaju narzędzia marketingu online, takie jak content marketing (marketing treści), influencer marketing, performance marketing, PPC, e-mail marketing. Ofertę uzupełniają usługi agencji social media oraz reklama. Prowadzimy media społecznościowe, a reklama na Facebooku czy platformach takich jak Instagram i LinkedIn to nasz konik. Potwierdzą to nasi klienci!
Poprzez nasze działania chcemy budować świadomość marek, wspierać tworzenie silnych brandów, kreować i podtrzymywać pozytywny wizerunek i utrzymywać pozytywną reputację. Robimy to poprzez PR - prowadzenie kampanii public relations, analiz, budowanie i utrzymywanie relacji z mediami, prowadzenie biur prasowych naszych klientów.
Nie można nas zaszufladkować i powiedzieć tylko: agencja public relations, agencja social media, agencja reklamowa czy agencja kreatywna czy agencja marketingowa. Nie chcemy wierzyć, że jesteśmy jak inne agencje! Lubimy myśleć o sobie, że jesteśmy kompleksową agencją marketingową, która dobiera narzędzia marketingowe w zależności od rodzaju celów, które mamy zrealizować: poprawa wizerunku, budowanie świadomości marki, zwiększenie sprzedaży, dotarcie do nowych klientów i grup docelowych i wiele, wiele innych. Wiemy, jak są one ważne i jak mogą wspierać wzrost Twojego biznesu. Tak kompleksowe działanie zapewnia najlepsza agencja marketingowa działająca dla klientów w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Agencja social media. Agencja PR. Agencja marketingowa. Brandpeak.pl Agencja PR warszawa, łódź, agencja social media warszawa, łódź, agencja marketingowa warszawa, łódź.