en_GBpl_PL

Nowy rok, nowy Instagram – czyli zmiany na Instagramie w 2023 roku

Zmiany na instagramie agencja social media

Instagram cały czas przechodzi transformację – 2022 rok upłynął nam pod znakiem treści wideo, które całkowicie zmieniły znane nam do tej pory sposoby pozyskiwania nowych osób obserwujących. Jakie trendy z kolei będą obecne na Instagramie w 2023 roku? Jeśli chcesz poznać odpowiedź na to pytanie, znajdziesz ją w poniższym tekście.

Czas wideo na Instagramie dobiega końca?

Jak z pewnością się domyślacie, filmy w postaci Rolek niezmiennie będą grały kluczową rolę w sposobie pozyskiwania nowych odbiorców na Instagramie przez firmy i innych twórców. Zanim przejdziemy do nowości na 2023 rok, wspomnijmy krótko o kolejnych udogodnieniach, dla działań skupiających się na publikacji treści wideo, które w ostatnim czasie pojawiły się na Instagramie.

Instagram a planowanie rolek

Po pierwsze pojawiła się opcja pozwalająca na wcześniejsze planowanie Rolek. Użytkownicy Instagrama mogą teraz wcześniej ustalić, w który dzień ich Rolki pojawią się w mediach społecznościowych. Wystarczy podczas publikacji wideo, po ustaleniu wszystkich szczegółów, takich jak muzyka, okładka, efekty, czy opis, przejść do zakładki „ustawienia zaawansowane” i wybrać opcję „zaplanuj tę Rolkę” – wówczas będziemy mieli możliwość ustalenia daty oraz godziny publikacji wideo na Instagramie. Marki szczególnie na tym zyskują, bowiem opcja planowania ułatwia organizację pracy i pozwala skupić się też na innych aspektach, jak chociażby wymyślenie nowego contentu dla klientów, czy przemyślenie kampanii reklamowych na social mediach.

Kolejne udogodnienia w trybie edycji dla twórców wideo

Innym udogodnieniem było wprowadzenie nowych opcji edycji wideo w samej aplikacji Instagrama. Liczne efekty, funkcje nagrywania, przycinania i modyfikowania materiałów – te wszystkie opcje wspierają działania użytkowników Instagrama. Dzięki nim tworzenie angażujących treści i tym samym docieranie do nowej grupy odbiorców, jest jeszcze łatwiejsze.

Przywróć usuniętą Rolkę na Instagramie

Warto również wspomnieć o możliwości przywrócenia usuniętego wcześniej wideo. Obecnie usunięta Rolka może zostać przywrócona w ciągu 30 dni. Wystarczy jedynie przejść na swoim koncie do sekcji „twoja aktywność” w folderze „ostatnio usunięte” i wybrać materiał, który chcesz przywrócić – to naprawdę duże udogodnienie. Pamiętajmy, że Facebook, także ma możliwość dodawania Rolek, co więcej, podczas publikowania Rolki na Instagramie z poziomu aplikacji masz możliwość dodać ten sam materiał również na Facebooka.

Instgram i jego nowe, większe możliwości

Skoro omówiliśmy już zmiany w zakresie Rolek, które nastąpiły pod koniec bieżącego roku, warto przejść do nowości, które Instagram przygotował dla nas w 2023. Jak się okazuje, przyszłość Instagrama widnieje pod znakiem… subskrypcji. To zdecydowanie świeża i dotąd niespotykana forma aktywności na social mediach, takich jak Facebook i Instagram. To też nowa alternatywna dla działań płatnych, zupełnie inna niż znane do tej pory reklamy i całe kampanie. Jak jednak będą wyglądały treści sponsorowane?

Testy z pozytywnymi wynikami

W 2022 roku w Stanach Zjednoczonych były testowane opcje subskrypcji, które ostatecznie zostały zatwierdzone i wprowadzone na Instagrama w tamtych rejonach. W nowym roku przyszła kolej na nas, co oznacza, że każda firma oraz marka ma przed sobą nowe opcje nie tylko reklamowe, ale również rozwojowe w zakresie swojego konta na Instagramie. Omówmy teraz te nowe narzędzia i funkcjonalności.

Treści dla najbardziej zaangażowanych

Dla odbiorców, którzy na Instagramie chcą pozyskiwać ekskluzywne, specjalnie dla nich tworzone treści, subskrypcje będą czymś idealnym. Zainteresowani będą zazwyczaj użytkownicy, którzy są bardzo zaangażowani w obserwowanie konta np. danej marki, reagują i komentują większość z opublikowanych zdjęć oraz stories, a także poświęcają wiele czasu, aby wiedzieć jak najwcześniej szczegółów, nie opuszczając przy tym Instagrama. Subskrypcje, to też bardzo wartościowe rozwiązanie dla twórców, którzy oscylują w tematyce edukacyjnej, czy inspirującej, bowiem Instagram stanie się dzięki temu dla nich nowym źródłem dochodów. Opcja subskrypcji nie będzie dostępna na Facebooku i ograniczy się jedynie do profili na Instagramie.

Czy Instagram będzie płatny?

Wprowadzenie opcji subskrypcji dla profili biznesowych na Instagramie wywołało duże obawy, że niebawem wszystkich użytkowników Instagrama, czeka jedynie płatny dostęp do platformy. Na początek wato podkreślić, że nie jest to prawdą, bowiem dotychczasowe opcje, które Instagram oferował, nadal pozostają dostępne jak dotychczas – to jest obszar, który pozostanie bez zmian. Subskrypcje zostaną wprowadzone, jako opcja dodatkowa, obok formatów, które znaliśmy do tej pory. To, czy pojawią się one na danym profilu na Instagramie oraz na ile zostaną wycenione, pozostaje tylko do decyzji twórcy danego profilu.

Treści ekskluzywne z symbolem korony

Kiedy zostaniesz subskrybentem danego konta na Instagramie, wówczas masz pełen dostęp do ekskluzywnych materiałów wybranych przez twórców. Symbolem nowej funkcji będzie korona w fioletowej otoczce – każda osoba tworząca na Instagramie w zakresie biznesowym, tj. influencerzy lub firmy, będzie miała do dyspozycji możliwość tworzenia płatnego contentu. Uwagę należy zwrócić jednak na fakt, że opcja subskrypcji pozostanie niedostępna dla użytkowników prywatnych.

Gdzie ustawić subskrypcję na Instagramie?

Na pulpicie profesjonalnym, dostępnym dla profili biznesowych na Instagramie, pojawi się nowa zakładka ze wspomnianą wcześniej ikoną korony. Po jej kliknięciu każdy twórca, który chciałby wprowadzić ekskluzywne treści, będzie mógł zapraszać swoją najbardziej zaangażowaną grupę odbiorców/klientów do płatnych subskrypcji. Dowolna liczba osób, która zdecyduje się na dokonanie płatności, będzie mogła dzięki temu odbierać materiały ekskluzywne, tworzone przez dany profil biznesowy. Niestety dokładnie nie wiadomo, kiedy opcja będzie dostępna na polskim Instagramie.

Możliwość wspierania ulubionych twórców na Instagramie

Wspieranie finansowe grupy ulubionych twórców na Instagramie i docenianie ich pracy będzie od nowego roku jeszcze łatwiejsze. Wcześniej było to możliwe tylko po przekierowaniu na inne strony, komentowanie zdjęć i stories lub kupowanie produktów oferowanych przez nich np. za pomocą reklamy. Obecnie na samym profilu na Instagramie danego twórcy/marki, pojawi się możliwość przekazania niewielkiej kwoty pieniędzy w ramach podziękowania za tworzenie profilu i znajdujących się na nim angażujących treści. Warto wspomnieć, że funkcja ta będzie dostępna jedynie na Instagramie i nie znajdziemy jej na Facebooku.

Gwiazdki na Instagramie

Kolejnym sposobem, pozwalającym okazać swoją wdzięczność twórcom za ich pracę na Instagramie, będzie system gwiazdek. Od nowego roku każdy będzie miał możliwość nagrodzenia ulubionego twórcy, firmy, marki za to, że opublikował np. wyjątkową karuzelę zdjęć, stories czy Rolkę, za pomocą… wysłania gwiazdek. Wysyłane gwiazdki będą gromadzone przez dane konto i będą stanowić pewną ilustrację poziomu uznania, danego profilu na Instagramie przez obserwatorów.

Czy zbieranie tych odznaczeń będzie miało jakieś ograniczenia? Instagram będzie pozwalał najprawdopodobniej na wysłanie dowolnej liczby gwiazdek przez daną osobę, w związku z czym, w wyniku gromadzenia ich liczba będzie rosnąć do znaczących rozmiarów na przestrzeni czasu. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych opcji na razie nie ma, żadnych informacji, czy podobny system zostanie wprowadzony na profilach Facebooka. Niestety na ten moment jeszcze dokładnie nie wiadomo, jaki będzie sposób działania gwiazdek.

Nowe źródła dochodów z Instagrama

Twórcy biznesowi mogą w różny sposób czerpać zyski finansowe z prowadzenia konta na Instagramie. Może to się odbywać poprzez nawiązywanie współprac, czy chociażby zwiększania świadomości odbiorców o marce, czy produkcie, co umożliwiają kampanie reklamowe. Po wprowadzeniu zmian na Instagramie kampanie reklamowe i współprace nie będą już jednymi formami generowania dochodów na platformie. Warto zaznaczyć też, że reklamy oferowane przez Instagram nie pozwalają na bezpośrednie zakupy na platformie, a przenoszą do strony zewnętrznej, np. sklepu internetowego. Od nowego roku twórca będzie miał możliwość bezpośredniego uzyskiwania przychodów z Instagrama za sprawą subskrypcji, a także pieniędzy otrzymywanych… od odbiorców w ramach uznania. Wszystko za sprawą nowej funkcji Instagrama, która wprowadzi możliwość wpłacania drobnych kwot dla twórców – w jaki sposób będzie przebiegało jej działanie?

Gify formą płatności na Instagramie?

W 2023 roku odbiorcy treści na Instagramie będą mogli wpłacać ulubionym twórcom niewielkie kwoty za pomocą… wysyłania gifów! Oczywiście te gify będą różnić się od tych wstawianych na Facebooka, czy Instagrama w komentarzach. Będzie to osobna sekcja gifów pozwalających wyrazić swoją wdzięczność. Można porównać je do wspomnianych wcześniej gwiazdek, jednak gify będą miały większą wartość, ze względu na wprowadzaną opłatę. Aby jak najlepiej zobrazować ich działanie, można przyrównać je do prezentów znanych wcześniej z Tik Toka.

NFT a Instagram

Nagłaśniany jakiś czas temu problem z NFT zdecydowanie wpłynął na sposób myślenia twórców Instagrama, dlatego od nowego roku możemy spodziewać się nowych form zabezpieczeń praw autorskich. NFT łatwo jest podkraść, podobnie jak grafiki publikowane na Instagramie, czy wstawiane tam dźwięki. W niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się, że na Instagramie do publikowanych treści będą dodawane dwa znaczniki, utrudniające łamanie praw autorskich.

Zabezpieczenie przed łamaniem praw autorskich

Pierwszym z takich znaczników będzie aspekt prawny dotyczący własności, mający na celu informować, kto jest autorem danego dzieła. Drugim będzie monetyzacja – przykładowo jeśli na Instagramie twórca umieści swój autorski dźwięk, a następnie ktoś inny go wykorzysta, wówczas twórca za każde takie użycie otrzyma punkt/token. Punkty te można gromadzić, a następnie zmonetyzować. Warto zaznaczyć, że wspomniana monetyzacja nie będzie dotyczyć przeciętnego użytkownika Instagrama, a twórców biznesowych, którzy czerpią zyski ze swoich dzieł.

Wspomniane wcześniej zabezpieczenia nie będą widoczne na pierwszy rzut oka – w założeniu to ma być forma zabezpieczenia dla twórców na Instagramie. Tym samym Instagram zaczyna dawać twórcom nowe narzędzia, pozwalające na ochronę ich praw, jednocześnie dając im nowe możliwości zarobku na swoich dziełach, bezpośrednio na Instagramie, nawet bez konieczności korzystania z reklamy.

Instagram się zmienia

Współprace, pojedyncze reklamy i tworzenie całych kampanii to z pewnością pierwsze skojarzenia, które mieliśmy do tej pory, kiedy ktoś mówił o czerpaniu zysków finansowych z Instagrama. Tymczasem sam Instagram zaczyna zmieniać reguły gry, dając twórcom nowe możliwości.

Spojrzenie Instagrama w stronę twórców jest bardzo znaczące – pojawienie się opcji tworzenia płatnych treści w formie subskrypcji, to zdecydowanie inna kategoria niż pojedyncze reklamy, czy tworzenie całych kampanii, bowiem pozwalają one na zarabianiu bezpośrednio na platformie. Z kolei możliwość doceniania pracy, którą inluencer lub dana firma wkładają w udoskonalanie swojego profilu, poprzez finansowe wsparcie bezpośrednio na samym Instagramie, jest dużym ułatwieniem dla obserwatorów i jednocześnie zachętą, do pomagania ulubionym twórcom.

Nowe oblicze Instagrama

Czy Instagram zmierza w dobrą stronę? Z pewnością nowa droga Instagrama jest czymś nam nieznanym – zarówno z pozycji twórcy, jak i odbiorcy. Współprace i reklamy nie należą do tej samej grupy generowania dochodów na platformie, co subskrypcje, a mikropłatności nigdy dotąd nie należały do domeny Instagrama. Szczególnie ten drugi aspekt może zniechęcać użytkowników platformy – z jednej strony zmiany te pozwalają, aby czynności, które wykonywaliśmy na innych stronach (np. na serwisie Patronite), były dostępne bezpośrednio na Instagramie, z drugiej zaczynają wprowadzać płatne treści, które mogą nie zostać pozytywnie przyjęte.

Instagram właśnie przechodzi dużą transformację. Niestety dopiero czas pokaże, czy wprowadzane zmiany zostaną przyjęte i powszechnie zaakceptowanie, czy raczej wywołają zmieszanie i niepewność, podobnie jak Rolki, które mocno podzieliły użytkowników Instagrama. Miejmy nadzieję, że nowe oblicze, które zaprezentuje nam Instagram, przyniesie w znacznej mierze pozytywne skutki.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych