en_GBpl_PL

Twoja marka osobista Cię wzywa

Marka osobista

Spis treści

Prowadzisz własną firmę, pracujesz u kogoś lub jesteś freelancerem? Niezależnie od tego, czy działasz na własny rachunek, czy pracujesz u kogoś w firmie. Twój wizerunek i personal brand ma znaczenie. Podpowiadamy, na czym skupić budując markę osobistą.

Zainteresowanie tematem personal brandingu w ostatnich latach przybrało na sile, co zresztą potwierdzają dane Google Trends. Wyraźnie widać, że od 2004 roku liczba wpisywania terminu „personal branding” w wyszukiwarkę Google cały czas wzrasta.

Zainteresowanie na świecie terminem „personal branding” według Google Trends.

Google Trends Personal Branding wyszukania na świecie

Zainteresowanie w Polsce terminem „personal branding” według Google Trends.

Google Trends Personal Branding wyszukania w Polsce

Jednak samo pojęcie „personal branding” nie jest nowe, a pierwsze wzmianki datuje się na lata 40. XX wieku. Natomiast za twórcę jego współczesnej wersji, uważany jest Tom Peters, który w 1997 roku w artykule pt. „The Brand Called You” opublikowanym w miesięczniku Fast Company, podkreślił wagę wizerunku marki osobistej. I choć od publikacji artykułu minęło już ponad 27 lat, to jego słowa są nadal aktualne.

„Bez względu na wiek, zajmowane stanowisko, branżę, wszyscy musimy zrozumieć wagę brandingu. Jesteśmy prezesami własnych firm: Ja S.A. Obecnie w biznesie naszym najważniejszym zadaniem jest bycie marketerem marki: Ja” – podkreślił Peters.

Słowa, gesty, czyny marki osobistej

Wszystko, co mówimy, komentujemy, jak się zachowujemy i jakie działania podejmujemy, a także to, co mówią o nas inni — składa się na nasz własny wizerunek — na naszą markę osobistą. Marka osobista, to z jednej strony nasza własna opinia na swój temat, ale też jednocześnie opinia innych o nas.

Krótko mówiąc, marka osobista to Ty drogi Czytelniku. Czy tego chcesz, czy nie każdy z nas ma jakiś wizerunek i personal brand. Niezależnie od tego, czy buduje się ją latami, czy w ogóle nie pracuje się nad własnym wizerunkiem. Jesteś marką. Tylko określ jaką.

Personal brand: autentyczny, wiarygodny, prawdziwy

Personal branding to przekładanie własnego wizerunku na wszystkie aspekty życia zawodowego. Jednak nie należy go utożsamiać z pewnego rodzaju grą aktorską i rolą, z której „wychodzi się” po skończonym spektaklu. Personal branding opiera się na autentycznych cechach, wartościach i zrachowaniach, bowiem to z kolei przekłada się na zaufanie odbiorców.

Silna marka osobista jest autentyczna. Jednocześnie jest obietnicą obcowania z kimś wyjątkowym, ciekawym, kto jest dobry — ekspert lub pasjonat — w swojej dziedzinie. Jednocześnie silną markę osobistą cechuje przeświadczenie, że można jej zaufać oraz przewidywalność, bowiem wiemy czego się po niej spodziewać.

Nie ma tutaj efektu zaskoczenia. Jeśli marka osobista opiera się o wizerunek eksperta i deklaruje wiedzę z danej dziedziny, to ją ma. Ekspert bazuje na swoich prawdziwych atutach. Jednocześnie potrafi przyznać, że nie posiada wiedzy czy umiejętności w innych obszarach. Silna marka osobista nie jest ekspertem od wszystkiego.

Personal branding – od czego zacząć?

Budowanie marki osobistej wymaga czasu oraz podejścia analitycznego i strategicznego. Fazy tworzenia marki osobistej są ściśle ze sobą powiązane i wynikają w pierwszym etapem z analizy swojej osoby. Personal branding polega przede wszystkim na zidentyfikowaniu wszystkich cech, atutów, które czynią daną osobę (markę) wyjątkową.

Zatem pracę nad marką osobistą zacznij od analizy. Tutaj przydaje się jedno z podstawowych i najprostszych narzędzi, które zawiera każda strategia marketingowa — analizy SWOT. Pozwala ona określić mocne i słabe strony danej marki. W tym wypadku marki osobistej oraz szanse i zagrożenia mające lub mogące mieć w przyszłości wpływ na markę.

Jednak określenie atutów to połowa sukcesu, bo na drugą składa się przemyślana i atrakcyjna komunikacja o marce osobistej. Poznanie swoich słabym stron oraz podkreślanie w szerokiej i dobrze zaplanowanej komunikacji mocnych stron, na które składają się m.in. wiedza, umiejętności, wartości, pasja i doświadczenie pozwala odróżnić się na tle konkurentów i wygrywać w walce o zaufanie klientów, pracę, sukces zawodowy, etc.

W budowaniu marki osobistej nie można pominąć odbiorców, bowiem to właśnie dla nich dane cechy marki osobistej mają być przekonujące i odpowiadające na ich potrzeby. To ich również ma przekonać sposób komunikacji i prezentowania marki osobistej. Zatem należy ich dobrze poznać, określić kim są i z tej grupy wyłonić tych, do których chcemy dotrzeć z naszym przekazem – z naszą marką osobistą. To ich ma zachwycić nasz personal brand.

Jakimi narzędziami dysponujemy do efektywnego budowania marki osobistej?

Na tym nie kończy się proces budowania marki osobistej. Kolejnym etapem jest dobór narzędzi, którymi marka będzie posługiwała się w komunikacji z odbiorcami. Tutaj opcji mamy wiele, blog, media społecznościowe – poczynając Facebook’a, Instagrama, kończąc na bardziej branżowych takich jak LinkedIn. Możesz również spróbować pokazać się na YouTube czy na Snapchacie. Media społecznościowe istotnie pomagają budować markę osobistą.

Markę osobistą powinieneś również budować poza Internetem. Staraj się pokazywać wszędzie tam, gdzie mogą się znaleźć Twoi potencjalni „klienci”. Wszelkiego rodzaju konferencje, chaty, wywiady, spotkania biznesowe mogą być dobrym miejscem do pokazania Twojej marki osobistej. Pamiętaj, że raz stworzona strategia personal brandingu powinna być doskonalona i aktualizowana, dzięki czemu zostaniemy zauważeni i zapiszemy się w świadomości odbiorców.

Content marketing na święta, czyli spotkanie wigilijne marketingu treści, Meta i TikTok

Silna marka osobista — się opłaca na rynku pracy i w biznesie

Personal branding to nic innego, jak wypracowanie sobie pozycji względem konkurencji na rynku. To wyróżnienie siebie spośród tłumu. Budując swoją markę, należy pamiętać, że musi być ona odzwierciedleniem nas samych, a nie cech innych osób, na których się wzorujemy. To wszystkie nasze mocne strony, wartości, jakie wyznajemy oraz cechy, które nas charakteryzują i tworzą nasz wizerunek eksperta w danej dziedzinie.

Warto pamiętać, że naszą markę osobistą tworzymy bez przerwy każdego dnia, jednak możemy to robić mniej lub bardziej świadomie. Strój, który zakładamy do pracy, gazeta, jaką czytamy w miejscu publicznym, czy też komentarz w mediach społecznościowych, to również elementy naszego personal brandingu. Jeśli dbamy nawet o tak drobne szczegóły, wówczas prawdopodobieństwo stworzenia prawdziwie godnej naśladowania marki jest bardzo duże. Działając konsekwentnie i spójnie masz dużą szansę na stworzenie marki, o którą wszyscy będą zabiegali.

Już to nie Ty będziesz się starał dotrzeć do pracodawców, klientów lub kontrahentów, to oni sami będą zabiegali o współpracę z Tobą. Personal brand i budowanie marki osobistej się opłaca.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych