en_GBpl_PL

Marketing na YouTube – czy warto jeszcze w niego inwestować?

Mogłoby się wydawać, że YouTube powoli odchodzi do lamusa, jednak nic bardziej mylnego.  Firma Hootsuite w 2021 roku przeprowadziła badanie, z którego wynika, że YouTube nadal cieszy się dużą popularnością. Aż 92,8% polskich użytkowników Internetu korzysta z tego serwisu, co bezapelacyjnie czyni go numerem jeden wśród social mediów na naszym rodzimym rynku. Co więc stoi za sukcesem tego serwisu i czy warto inwestować w marketing na YouTube?

Jakie możliwości publikacji daje YouTube?

Video to od lat najpopularniejsza a także najskuteczniejsza forma publikacji w mediach społecznościowych, która przyciąga odbiorców. Z badań przeprowadzonych przez NordVPN wynika, że polscy użytkownicy poświęcają ponad 6 godzin tygodniowo na oglądanie filmów w Internecie. YouTube był jednak pierwszą platformą, która umożliwiła użytkownikom publikacje video. Wkrótce po nim ta możliwość została udostępniona także na innych platformach, takich jak Facebook, Instagram, a od niedawna również TikTok, który stał się głównym rywalem YouTube’a. Jednak wciąż jest to największa wyszukiwarka filmów w sieci, która już dawno przekroczyła miliard użytkowników.

Marketing na YouTube i Firmowy kanał

Dzięki formie video najdokładniej i najprościej można przedstawić firmę lub produkt, który ona oferuje, dlatego warto założyć własny kanał i publikować firmowe filmy, a także filmy produktowe. Odbiorcy lubią treści, które pokazują im działanie produktu i jego przeznaczenie. Dlatego dużym zainteresowaniem od lat cieszą się tutoriale oraz testy produktów, o czym mówią statystyki – czas oglądania filmów instruktażowych podwoił się od 2017 do 2021 roku. Publikacja takich filmów to doskonała okazja do zaprezentowania produktu w jak najlepszym świetle oraz do przekonania potencjalnych klientów do zakupu. Posiadanie kanału na YouTube to także świetny sposób na interakcję z odbiorcą. W formie wideo można odpowiadać na najczęściej zadawane pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości klientów. Jednak do osiągnięcia zamierzonego działania potrzebna jest odpowiednia strategia video marketingu.

Marketing na YouTube a planowanie strategii

Na YouTube, tak jak w przypadku każdego medium społecznościowego, należy określić grupę docelową, strategię działania, systematycznie publikować treści video oraz mieć oryginalny pomysł, który wyróżni firmę na tle konkurencji. Oryginalność jest tutaj szczególnie ważna, ponieważ ilość filmów i twórców jest ogromna, dlatego trzeba wykazać się kreatywnością i znaleźć swój własny styl i sposób na przekaz. Oprócz tego ważnym elementem jest także spójność z działaniami na innych stronach firmy. Dobieraj kolorystykę, logo i tło, które będą współgrały z elementami na Instagramie, Facebooku czy stronie internetowej firmy. Wpłynie to na świadomość marki wśród klientów, którzy będą kojarzyć firmę z określonymi kolorami i stylem, i dużo chętniej będą oglądać estetyczne treści video.

Grupa docelowa

Przed założeniem kanału każda firma powinna przeanalizować, czy jej przekaz trafi do grupy docelowej, która zasila serwis YouTube. Według danych, z portalu korzysta najwięcej osób w przedziale wiekowym 25-44. Należy więc zadać sobie pytanie, czy naszym celem jest pozyskanie klientów z tej właśnie grupy.

Wyróżniki dobrego video marketingu na YouTube

Jakość

Jednak sam dobry pomysł to nie jest klucz do sukcesu. Prowadzenie kanału wcale nie jest takie proste. Zatem, aby prowadzić skuteczny video marketing i przebić się przez tłum należy spełnić kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim, video dobrej jakości klika się częściej, dlatego dobry sprzęt jest ważny przy tworzeniu filmów na swój kanał na YouTube.

Optymalizacja

Ważnym elementem jest także optymalizacja filmów video. Co to znaczy? Dodając każde video trzeba nadać mu „klikalny” tytuł, który zawiera słowa kluczowe. Dzięki temu odbiorcy po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych w wyszukiwarkę na YouTube trafią na ten konkretny filmik video. Frazy kluczowe muszą znaleźć się także w opisie pod filmem – ma to ogromne znaczenie podczas pozycjonowania filmów w wyszukiwarce YouTube.

Dodawanie napisów do filmu

Co jeszcze warto zrobić, aby znaleźć się na samej górze wyszukiwania? Dodać napisy dla osób niesłyszących lub oglądających wideo bez dźwięku – YouTube częściej podsuwa widzom takie filmy. Wiemy też, na przykładzie innych social mediów, jak ważna jest aktywność w sekcji komentarzy. Odpowiadanie na komentarze buduje zaufanie oraz pozytywne relacje z klientem, a także wpływa na zwiększenie świadomości marki.

Linkowanie

Duże znaczenie ma także dodawanie linków. Planując szerokie działania marketingowe wykorzystuje się różne media społecznościowe, dlatego warto informować o tym swoich odbiorców. Najwięcej linków, przekierowujących do innych stron firmy, powinno się umieszczać w opisach swoich filmów, ale także w opisie kanału. Dzięki temu możesz ułatwić odbiorcom znalezienie większej ilości informacji o firmie, a także budować autentyczność oraz zwiększyć rozpoznawalność marki.

Playlisty

Dodając filmy zazwyczaj decydujemy się na określony format treści, lub wybieramy kilka formatów, np. video produktowe czy filmy instruktażowe. Warto wówczas stworzyć Playlisty tematyczne, w których będą znajdowały się zgrupowane filmy.

Film, który spełnia te kwestie jest częściej podpowiadany przez YouTube i trafia do większej liczby odbiorców, dzięki czemu działania marketingowe są bardziej skuteczne.

Marketing na YouTube i Reklama – czy to się opłaca?

Aby odpowiedzieć na pytanie, czy marketing na YouTube to dobra forma promocji, warto zajrzeć do najbardziej wiarygodnych źródeł i liczb, zawartych w w raporcie Global Digital. Najnowsze dane z zasobów Google, pokazują, że YouTube na początku 2022 roku miał aż 27,20 mln użytkowników w Polsce. Tym samym oznacza to, że zasięg reklam YouTube w 2022 r. był równy 72 procentom całej populacji naszego kraju. Oznacza to, że w styczniu tego roku, reklamy YouTube dotarły aż do do ponad 82 procent całej bazy użytkowników internetu w Polsce.

Ile kosztuje reklama na YouTube

Koszt reklamy na YouTube, tak jak w przypadku Facebooka czy Instagrama, nie jest odgórnie ustalony. To, ile będzie kosztowała reklama na YouTube zależy od kilku czynników, takich jak typ, model i target kampanii oraz od budżetu, jaki firma chce na nią przeznaczyć. YouTube oferuje jednak różne modele rozliczeń. Jednak najczęściej stosowanymi są Cost Per View (CPV), w którym płaci się za każde, całościowe wyświetlenie reklamy. Drugą formą jest Cost Per Mile (CPM), w którym płaci się za każde 1000 wyświetleń (najczęściej stosuje się ten model w przypadku reklam TrueView oraz Bumper Ads).

Jednak biorąc pod uwagę wszystkie czynniki można zaobserwować, że koszt dotarcia waha się od ok. 0.05 do 0.15 zł za wyświetlenie. Zatem koszt reklamy na YouTube nie jest duży, a biorąc pod uwagę ilość aktywnych użytkowników – marketing na tym serwisie jest najbardziej opłacalny.

Jakie możliwości daje reklama na YouTube?

W YouTube drzemie ogromny potencjał i jest to z pewnością jedna z najciekawszych form marketingu internetowego. Jest to serwis, który daje możliwość precyzyjnego zaplanowania reklamy. Co to oznacza? Z dużą dokładnością pozwala ustalać grupę docelową, m.in. na podstawie wieku czy zainteresowań użytkowników, ale również pozwala na tworzenie grup reklamowych. Innym sposobem kierowania reklam jest ustawianie ich tak, aby wyświetlały się widzom podczas oglądania określonego kanału lub konkretnych filmów. Można również zastosować remarketing i skierować przekaz reklamowy do osób, które już wcześniej odwiedziły kanał. YouTube daje także możliwość kontrolowania działań pokazując m.in. współczynnik konwersji.

Marketing na YouTube i wideo marketing w innej formie

Działanie na YouTube, obok działań na Facebooku i Instagramie, jest najlepszą drogą do podejmowania współpracy z Influencerami. Wielu z nich prowadzi swoją działalność na YouTube i od lat gromadzi rzeszę fanów, którzy tylko czekają na kolejne materiały video z testami produktów. Podjęcie takiej współpracy to duża szansa na wypromowanie firmy i zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. Jednak w kwestii kosztów współpracy z vlogerami trudno mówić o konkretnych stawkach. Cena filmu sponsorowanego różni się w zależności od popularności vlogera i jego indywidualnych stawek. Warto jednak zapoznać się ze stawkami vlogerów i inwestować również w taki rodzaj marketingu na YouTube.

Marketing na YouTube – nie zwlekaj

Podsumowując, video marketing i marketing na YouTube, od kilku lat, jest jedna z najskuteczniejszych form promocji w internecie i dotarcia z przekazem reklamowym do grupy docelowej. Jednak na przestrzeni lat tak forma video marketingu bardzo się sprofesjonalizowała. Wideo tworzone, zarówno przez najlepszych twórców, jak i przez marki jest zazwyczaj bardzo dobrej jakości, z pomysłem, w oparciu o storytelling. Dlatego wchodząc w marketing na YouTube warto się do niego najpierw dobrze przygotować i zacząć działania marketingowe od strategii obecności marki. Warto, aby strategia zawierała pomysł na firmowy kanał, koncepcje współpracy z vlogerami oraz strategię kampanii reklamowych.

Zobacz, co jeszcze u nas słychać

Right Menu Icon
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych